2

توزیع ۲۱ هزار تن بذر گندم بین کشاورزان ایلامی

  • کد خبر : 24771
  • 13 آذر 1402 - 21:58
توزیع ۲۱ هزار تن بذر گندم بین کشاورزان ایلامی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: ۲۱ هزار تن بذر گندم تاکنون بین کشاورزان این استان توزیع شده است.

به گزارش حادثه ایلام;حشمت اله زرین جوب معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: چهار هزار تن بذر دیگر در استان موجود است که به تدریج بین کشاورزان متقاضی توزیع می‌شود.
وی افزود: باتوجه به اینکه فرآیند کاشت بذر گندم در استان انجام شده، مشکل خاصی در خصوص توزیع بذر استان وجود ندارد هرچند معضل کمبود بذر در کشور وجود دارد.
زرین جوب مطرح کرد: در سال زراعی جدید، باتوجه به پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر مطلوبیت بارش‌های موثر در نیمه دوم سال نسبت به سال گذشته، کشاورزان اقدام به افزایش کشت گندم و کلزا کردند که این امر میزان نیاز به بذور این محصولات را بیشتر کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص جلوگیری از قاچاق بذر گندم توضیح داد: مبادی خروجی استان برای جلوگیری از قاچاق بذر گندم به خارج از استان با مشارکت نیروی انتظامی کنترل می‌شود تا خللی در روند تامین و توزیع بذر استان ایجاد نشود.
وی افزود: کمبود بذر در استان‌های دیگر و مرغوبیت، کیفیت و رعایت استاندارد‌ها در تولید بذر گندم تولیدی ایلام از جمله عوامل دخیل در قاچاق بذر استان به دیگر مناطق کشور است.
زرین جوب ادامه داد: همچین کشاورزان هنگام برداشت محصول گندم بخشی از آن را به صورت خودمصرفی نگهداری می‌کنند و در زمان توزیع بذر نیز متقاضی دریافت آن هستند که معمولا بذر دریافتی مازاد را به دیگر استان‌ها قاچاق می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: بذر‌های دیم و آبی در سه طبقه مادری، گواهی و پرورشی با نرخ مصوب دولت در اختیار کشاورزان داده می‌شود که نرخ هر بذر بر اساس طبقه آن متفاوت است.
به گفته وی در برخی از مناطق جنوب استان از جمله دهلران، مهران و آبدانان کشت بذر گندم ادامه دارد.
انتهای پیام/سعد حمیدی کیا

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=24771

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.