5
یادداشت؛

امنیت روانی و سلامت اجتماعی، هدف اساسی وجوب حجاب 

  • کد خبر : 18459
  • 15 فروردین 1402 - 11:43
امنیت روانی و سلامت اجتماعی، هدف اساسی وجوب حجاب 
حجاب از اصول مهم در تحقق امنیت روانی و سلامت اجتماعی است که برای نهادینه کردن آن در جامعه باید فرهنگ سازی شود. 

سرگرد احسان  کرمی- رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی معاونت فرهنگی و اجتماعی ایلام:
برای نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نمی توان تنها به اقدام های ساده، سطحی و تک وجهی بسنده کرد و ضروری است نهادها، سازمان ها و دستگاه های مختلف که هر یک وظیفه و مسئولیتی ویژه در این زمینه دارند با همگرایی و هم افزایی یکدیگر طرح و برنامه ای مشخص را تهیه و ارائه کنند.
رواج اندیشه های فمینیستی و تفکرهای برابری طلبانه در چند دهه اخیر، موجب از بین رفتن مرزهای زنانگی و مردانگی شد. اندیشه های یاد شده به تدریج در دیگر نقاط جهان و از جمله کشورهای شرقی نیز نفوذ کرد و با گسترش مدرنیته و توسعه صنعتی در این کشورها، مرزهای زنانگی و مردانگی نیز در بسیاری زمینه ها دگرگون شد که یکی از پیامدهای این دگرگونی، کمرنگ شدن فرهنگ حیا، عفاف، حجاب و غیرت بود.
باید به این نکته مهم اشاره کنیم که، واژه حجاب هفت بار در قرآن کریم آمده و معنای کلمه در این هفت مورد چیزی است که از هر جهت مانع دیده شدن چیز دیگر می شود در آیه ی ۵۹ سوره احزاب در رابطه با حجاب چنین آمده :ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مومن بگو پوشش های خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند به احتیاط نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

احادیث در مورد حجاب:
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: زنان خود را با پوشش اندام و جسم از دیدار نامحرمان باز دارید که زنان هر چه پوشیده تر باشند سعادتمند تر هستند.
امام صادق (ع) فرموده اند: برای زن مسلمان جایز نیست که روسری (مقنعه) و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند.
و اگر زنان خود را بپوشانند برای آنها خیر بهتر است. (آیه ۶۰ سوره نور)
امام علی (ع) در وصیت به امام حسن(ع) می فرمایند: زنان را در پردهی حجاب نگاه دار تا نامحرمان را ننگرند،زیرا سختگیری در پوشش عامل سلامت و استواری آنان است.

تاثیر حجاب بر سلامت روحی:
بانوانی که از سلامت روحی و روانی برخوردارند در خود کمبودی احساس نمی کنند و در نتیجه تمایلی نیز به جلب توجه دیگران ندارند ولی زنانی که دارای عقده حقارت هستند با نمایش زینتها و زیبایی ها و استفاده کردن از لباس های رنگارنگ و جذاب در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرم می کوشند تا احساس حقارت و کمبود خود را به نحوی مرتفع سازند چون همانگونه که انسان زبان دارد لباس او نیز زبان دارد.
لباس شهرت یک حالت مخصوص انگشت نما دارد که نیروی اجتماع را که باید به سوی کمال و سعادت پیش رود به سوی خود جلب می کند و آن را به هدر می دهد.
روانشناسان مشاوره استفاده از لباس شهرت را عقده حقارت می دانند و در این باره می گویند زنان و مردانی که در تعویض لباس و انتخاب رنگ های متنوع مبالغه و وسواس دارند جز جبران نقیصه ذاتی کار دیگری نمی کنند افراط در پوشیدن لباس با مدل ها و رنگ های متنوع هم نظیر افراط در حرف زدن نوعی مبالغه و زیاده روی است و زیاده روی هم شکل انحرافی از حس حقارت است.

تاثیر حجاب در سلامت جسمی:
علاوه بر تاثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش دارد با این توضیح که عدم رعایت حجاب و پوشش مناسب معمولا باعث تحریک جنسی افراد جامعه می شود و تحریک جنسی نیز در بسیاری از موارد در نهایت باعث ایجاد ارتباط های جنسی غیر قانونی می شود و ارتباط های جنسی نامشروع نیز باعث پیدایش بیماری های خطرناکی مثل ایدز می گردد که امروزه از خطرناک ترین بیماری هایی است که قربانی فراوانی از انسان ها می گیرد و نسل بشر را تهدید به نابودی می کند.
امروزه به دلیل گسترش فساد و روابط جنسی نامشروع که یکی از پیامد های بی حجابی و بدحجابی است آمار تعداد مبتلایان به بیماری های خطرناک رو به گسترش است.

تاثیر حجاب بر تشکیل و تحکیم نهاد خانواده:
بدون تردید تشکیل خانواده مرکز عشق و امید و تحقق آرزوهای شیرین همه دختران و پسران جوان است جوان تشکیل زندگی زناشویی را برآورنده بسیاری از آرزوها و رویاهای خود می داند از سوی دیگر خانواده مهم ترین و اساسی ترین نهاد اجتماعی جامعه انسانی است و تاثیر آن از نهاد های اجتماعی دیگر مثل نهاد آموزش و پرورش و نهاد حکومت و سیاست غیر قابل انکار است.
بنابر این ثبات و استحکام نهاد اجتماعی خانواده در استحکام و استواری نهاد های دیگر جامعه نیز موثر خواهد بود تردیدی نیست که یکی از عوامل مهم در تشکیل و استحکام خانواده رعایت حجاب است چون اگر در جامعه حجاب کاملا رعایت گردد و رابطه جنسی تنها به رابطه زن و شوهری در محیط خانواده محدود شود جوانان با ازدواج به تشکیل خانواده تمایل پیدا می کنند و خانواده های تشکیل شده ثبات و استحکام بیشتری خواهند داشت و در نهایت بیشترین فایده و نفع نصیب خود زنانخواهد شد زیرا با مستحکم شدن خانواده بانوان از محبت و حمایت روحی و عاطفی همسران خود برخوردار خواهند شد.
اما اگر بدحجابی و بی حجابی و خودنمایی و آرایش زنان به طور تحریک کننده در جامعه رواج پیدا کند و در نتیجه روابط جنسی افسار گسیخته و غیر مشروع در غیر از محیط خانواده ممکن گردد دیگر نه تنها جوانان با ازدواج به تشکیل خانواده تن نخواهند داد بلکه خانواده های تشکیل شده نیز دائما متزلزل شده فرو خواهند ریخت چون مردان با دیدن زنان بد حجاب و بی حجاب تحریک شده، آسیب پذیر خواهند شد و در نتیجه کانون گرم خانواده به سردی می گراید و محبت در خانواده جای خود را به تنفر خواهد داد.

سخن پایانی:
از آنجا که رعایت عفاف و حجاب اسلامی یکی از ارزش های والای دین به شمار می رود و این مسئله به جنبه اعتقادی و رفتاری انسان مربوط است، نقش صنوف و بازاریان وخانواده در القای این ارزش و نهادینه ساختن آن، دوچندان می شود.
بی تردید، اگر زنان و دختران ایرانی باور کنند که در سایه احکام و قوانین اسلامی میتوانند شخصیت انسانی، حقوق فردی و جایگاه اجتماعی شایسته خود را بازیابند و هویت از دست رفته شان را پیدا کنند، هرگز به بی حجابی و بد پوششی، خودآرایی و خودنمایی روی نمی آورند.
عفاف و پوشیدگی برای زنان ،همچون سد و حفاظی است که زن در سایه ی آن از هر ذلت و تحقیری در امان است. بنابراین در پرتو رعایت حجاب اسلامی که نهاد خانواده تشکیل می شود و درخشش و بالندگی و استحکام لازم را پیدا خواهد کرد .
بنابراین به صراحت می توان گفت: پایه های تحقق امنیت اجتماعی در سایه های حجاب بانوان محقق است، پوششی که اسلام آن را به عنوان یک حکم شرعی اعلام کرده است، یک عمل ظاهری و گسسته از عوامل و پایه ها نیست، بلکه حجاب، خیمه عفاف بانوانی است که آن را بر پایه های خود استوار نموده و باعث ترویج ارزش امنیت اجتماعی می گردند و به تحقق آن در جامعه اسلامی، کمک می کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=18459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.