1
یادداشت؛

اهمیت نقش امنیت روانی در جامعه

  • کد خبر : 11449
  • 20 مرداد 1401 - 18:13
اهمیت نقش امنیت روانی در جامعه
در عصر حاضر همچنان شاهد جرایم و جنایت های متفاوت و متعددی هستیم.

سعد حمیدی کیا-مدیر مسئول پایگاه خبری حادثه ایلام:

یکی از مهمترین مؤلفه های زندگی بشری که وجود آن در هر جامعه ای، از ضروریات محسوب شده و بدون آن زندگی سعادتمندانه برای آحاد مردم امکان پذیر نیست، مسأله مهم و حیاتی «امنیت روانی» فردی و اجتماعی می باشد.

امری که در واقع خاستگاه و زیربنای تمامی امور بوده و در فقدان آن هیچ گونه فعالیت فردی یا گروهی دیگری در عرصه های مختلف صنعتی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی، سیاسی و … انجام پذیر نخواهد بود.

از همین رو است که تمامی اندیشمندان و محققان جامعه بشری از «امنیت روانی» به عنوان نخستین نیاز اجتماع یاد کرده و مسئولین را به تأمین و ایجاد آن توصیه نموده اند.

با ورود انسان به هزاره دوم میلادی همچنان امنیت روانی مهمترین نیاز جامعه بشری تلقی می شود و چه بسا که با افزایش تنوع در جرایم و گسترش حیطه و حوزه عملیاتی مجرمین در این عصر، امنیت روانی اهمیت دو چندانی نیز یافته است.

لذا باید اذعان نمود که در عصر حاضر همچنان شاهد جرایم و جنایت های متفاوت و متعددی هستیم که بعضا از نظر ماهوی دچار تغییر آنچنانی نشده، اما از نظر استفاده از ابزارها و وسایل گوناگون تغییرات شگرفی را به خود دیده اند.

پیدایش رایانه، اینترنت و رواج تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله این تغییرات است که به رغم خدمات ارزنده، تبدیل به ابزار و تهدید جدیدی علیه حقوق افراد، گروه ها و جامعه شده تا جایی که منافع کشورها را نیز مورد هجوم خود قرار داده است.

بنابراین عوامل اختلال در امینت روانی فردی و اجتماعی که همگی با مسائل اخلاقی، دینی و مذهبی درون جامعه و دنیای واقعی مرتبط بوده اند در اثر تغییر و تحولات قرن حاضر، دچار تحول شده و با گسترش چشمگیر دامنه استفاده از رایانه و اینترنت می توان مشاهده کرد که جرایم مرتبط با این حوزه مجازی با انتقال به درون دنیای واقعی، به عنوان عاملی برای نقض امنیت روانی فردی و اجتماعی تبدیل شده اند.

لیکن با وجود نمایان شدن نقش مخرب جرایم سایبری در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، همچنان ناملموس بودن جرایم روانی این حوزه باعث شده است که نقش جرایم سایبری بویژه ویریسم رایانه ای به عنوان محرکی برای به چالش کشیدن امنیت روانی در فرد نادیده گرفته شود.

چالش های متعددی چون افزایش آسیب های فردی و اجتماعی متأثر از رسانه های نوین ارتباطی، گسترش مخرب تعداد و حوزه فعالیت شبکه های اجتماعی، اینترنت مستهجن و موسوم به هرزه نگاری و پورنو گرافی، بدگویی، افترا، تهمت سرکشی و نفوذ به حریم شخصی دیگران در حوزه اینترنت همه و همه از جمله هستند که موجبات ویریسم رایانه ای (نوعی فراگیر از جرایم سایبری را فراهم آورد و آثار سوء آنها فقط به حوزه اینترنت محدود نشده و با نفوذ اثرات مخرب آن در دنیای واقع ناهنجاری های روانی و کج روی های فردی را سبب می شود.

بنابراین در طول سالیان اخیر نیز اگر چه امنیت اخلاقی، فرهنگی و روانی به لطف کنترل غیر رسمی در شعائر دینی، فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و حکومت مردم سالار واقعی و عدم وجود تباین، تضاد و فاصله بین مصالح و مطلوبیت های مردم و حکومت در کشور وجود داشته است اما نمی توان جامعه ایرانی را از این قاعده مستثنی دانست و جرایم سایبری و آثار سوء روانی آن را فقط به جوامع غربی نسبت داد.

حال موضوع اینست که آیا ویریسم فرا مرزی و فرا ملیتی صورت گرفته در دنیای مجازی با ایجاد تشویش و اضطراب در اذهان فرد مرتکب و افزایش تداخل ارتباطات و اطلاعات و از بین بردن قبح گناه و جرم سبب گسترش دامنه ارتکاب جرایم و ناهنجاریهای روانی به درون دنیای واقعی شده است؟

این همان چالشی است که هم اکنون باعث شده مسئله جرایم سایبری را نه فقط در زمینه الکترونیک بلکه در زمینه تهاجم و تخریب روانی جوامع شاهد بوده و در نهایت امر از بین رفتن سنت ها و ملاحظات فرهنگی ملت ها را به نظاره بنشینیم.

از این رو چالش های یاد شده در حوزه آثار سوء روانی ویریسم رایانه ای بر فرد مرتکب ویریسم و انجام اعمال مجرمانه به تبع آن در جامعه، محقق را بر آن می دارد تا به بررسی تأثیر عوامل ویریسم رایانه ای در گسترش و انتقال ناهنجاری های روانی فردی در دنیای واقعی بپردازد.

امید است در جهت ارتقای خدمات انتظامی و امنیتی مطابق با ارزش های فردی و اجتماعی، ارایه آمار، اطلاعات و بازخورد روانی جرایم سایبری به مسئولین تصمیم گیر، با تهیه راهبردهای مناسب نظامی، فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی برای تامین امنیت روانی و هم چنین دستیابی به جامعه ای ایمانی مطابق با ارزش های والای انسانی و اسلامی مفید واقع گردد.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=11449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.