به گزارش حادثه ایلام; عامل انسانی بالغ بر ۸۵ درصد در وقوع تصادفات رانندگی نقش دارد
کاربرانی که از راه بهره برداری میکنند میتوانند تحت عنوان رانندگان؛مسافران، افراد پیاده و… تعریف گردند که از خیابان ها و راه استفاده می کنند.
طراحان راه و مهندسین ترافیک باید انسان را در توسعه پیشنهادی راه و ترافیک مد نظر قرار دهند.
عنصر انسانی پیچیده ترین عنصر سیستم حمل و نقل را تشکیل می دهد که موجب تمایز مهندسی حمل و نقل با سایر رشته های مهندسی می گردد.
افراد مختلفی از راه استفاده می نمایند که متناسب با خصوصیات آنها از جمله: مسن، جوان، نوجوان،کودکان و معلولین هستند.
رانندگان بر اساس خصوصیات قابل اندازه گیری می باشند که می توانند مدت زمان عکس العمل، زمان مشاهده، عوامل روانی، قدرت جسمانی، خستگی و مهارت قابل اندازه گیری نمی باشد.
طرح کلی راه و تجهیزات مربوط به آن مثل تابلوها،خط کشی و علائم به راننده در تصمیم گیری کمک می کند.
راه باید به طوری طراحی گردد که رانندگان در جهت یابی هدایت و کنترل کمک کند.
راننده باید برکُنش با سایر وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه دنبال شونده ، سبقت ، همگرایی و همزمانی، اراده کنترل ترافیک، چراغ ها و علائم مدنظر قرار دهد.
مهارت لازم برای رانندگان وسایل نقلیه و انتخاب سرعت متناسب باشد،از جمله موارد مهمی که راننده بایستی مدنظر قرار دهد زمان عکسالعمل( ادراک، تعقل، هیجان، اراده ، زمان ادراک) است.
یک راننده خوب بایستی زمان دیدن علائم رانندگی، زمان شناسی و درک علائم، زمان لازم جهت تصمیم گیری ارائه اطلاعات و ارائه هشدار جهت عکس العمل داشته باشد.
بنابراین چنانچه راننده اطلاعات کافی برای تصمیم گیری صحیح نداشته باشد منجر به حوادث ناگوار میگردد.
خبرنگار: سعد حمیدی کیا
انتهای پیام/س