0

تداوم روند کاهشی نرخ ارز در بازار با آزاد سازی منابع ارزی کشور

  • کد خبر : 23102
  • 28 شهریور 1402 - 21:00
تداوم روند کاهشی نرخ ارز در بازار با آزاد سازی منابع ارزی کشور
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار همچنان در بازار آزاد با توجه به آزاد سازی منابع ارزی کشور در حال کاهش است.

به گزارش حادثه ایلام;با خبر‌های جدید از آزادسازی منابع ارزی کشور موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها به بازار ارز رسیده و شاهد روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد و کانال‌های فضای مجازی هستیم.
بررسی بازار ارز نشان می‌دهد دلار در بازار آزاد توسط افراد مقابل صرافی‌ها با نرخ حوالی ۴۸ هزار و ۴۵۰ تومان معامله می‌شود و قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است.
روز گذشته بود که محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بیش از ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر واریز شده و دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است.
این نخستین بار پس از چندین دهه است که ایران توانسته دارایی‌های بلوکه شده خود را آزاد کند.
به گفته کارشناسان، با آزادسازی منابع ارزی، فشار بر ذخایر ارزی بانک مرکزی کاهش پیدا کرده و منابع جدید به دست آمده صرف نیاز‌هایی می‌شود که تاکنون از ذخایر ارزی و دیگر منابع ارزی بانک مرکزی تامین می‌شد.
بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی بیشتری برای مداخله در بازار ارز و مدیریت آن در دسترس خواهد داشت. علاوه بر این، اخبار آزادسازی منابع ارزی انتظارات کاهشی از نرخ دلار را به وجود آورده و همین موجب از بین رفتن تقاضای ارز در بازار غیررسمی و کاهش نیاز به مداخله بانک مرکزی شده است.
در ماه‌های اخیر مداخله بانک مرکزی در بازار ارز به دلیل تقاضای پایین دلار به حداقل رسیده است.
موضوعی که سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به شکل سنتی یکی از منابع پشتیبان پول داخلی هر کشور طلا و ذخایر ارزی آن است؛ تقویت ذخایر ارزی به عبارتی بازگشت آن خبر مثبتی است که به بازار داخلی جان می‌بخشد و بازار ارز را تضعیف می‌کند.
او در ادامه مطرح کرد: یک معادله برای سنجش ارز‌های خارجی نسبت به پول داخلی کشور داریم که حجم تولید، ذخایر ارزی بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک‌ها مولفه‌های آن هستند؛ حال زمانی که ذخایر ارزی تقویت شود این موضوع به کاهش بار تورمی دولت کمک می‌کند و از سویی پشتیبان پایه پولی تقویت خواهد شد و این یعنی پول ملی ما قدرتمند‌تر می‌شود که همه این‌ها تضعیف قیمت‌ها در بازار ارز را نوید می‌دهد.
پیش از این نیز محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران گفته بود، هر چقدر به سمت گشایش‌های بین المللی پیش برویم، انتظارات هم به سمت کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند. در واقع زمانی که توافقی به این شکل صورت می‌گیرد، سطح توقع و انتظار فعالان بازار ارز نیز مبنی بر گشایش‌های خارجی بهبود می‌یابد و بی‌تردید این مبلغ می‌تواند برای چندین ماه ضمن کنترل، تثبیت و تأمین ارز در بخش تامین کالا‌های اساسی هم اثرگذار باشد.
در حال حاضر نشانه‌های بسیاری وجود دارد که فراهم کننده تثبیت آرامش بازار ارز در ماه‌های آینده باشد؛ بنظر می‌رسد بانک مرکزی هم به راحتی می‌تواند با تثبیت بازار ارز، سیاست تثبیت اقتصادی را برای کاهش تورم در پیش بگیرد.
انتهای پیام/سعد حمیدی کیا

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=23102

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.