2

پیش بینی برداشت ۱۴۰ هزار تن محصول از دیم‌زار‌های ایلام

  • کد خبر : 21537
  • 16 تیر 1402 - 14:59
پیش بینی برداشت ۱۴۰ هزار تن محصول از دیم‌زار‌های ایلام
ناظر طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های ایلام از پیش بینی برداشت حدود ۱۴۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از مزارع دیم استان خبر داد.

به گزارش حادثه ایلام;خدابخش داودی‌نصر، ناظر طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های ایلام گفت: پیش بینی می‌شود حدود ۱۴۰ هزار تن انواع محصول، چون غلات، حبوبات، علوفه، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مزارع دیم برداشت شود که در تاریخ دیم زار استان بی سابقه است.

وی افزود: این طرح روز‌های پایانی آخرین مرحله از کار خود یعنی مرحله برداشت را می‌گذراند که پس از سپری شدن مراحل تهیه زمین، کاشت و داشت به مرحله آخر تحت عنوان برداشت محصول رسید.

ناظر طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های ایلام تصریح کرد: این طرح در بیش از ۳۰۰ روستا با سطحی معادل ۷۰ هزار هکتار از مهر سال گذشته با نظارت کارشناسان مجرب سازمان جهادکشاورزی و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام عملیاتی شد.

وی در خصوص نقش ستاد اجرایی فرمان امام  در این طرح توضیح داد: این ستاد حمایت مالی و نظارت بر چگونگی اجرای این طرح را بر عهده دارد و در زمینه ترویج و آموزش کشاورزی، پاداش نیروی انسانی، تامین کود، یارانه بیمه و تسهیلات قرض الحسنه خرید ادوات کشاورزی بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

داودی نصر ادامه داد: با همراهی مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام، بکارگیری مطلوب نیروی انسانی، تامین نهاده‌های بذر، کود، ادوات کشاورزی، بیمه محصولات زراعی، روش‌های متنوع ترویج، آموزش کارشناسان و بهره برداران و مدیریت خوب مزارع در مرحله داشت تحقق تولید بیش از ۱۴۰ هزار تن محصول امکان پذیر است.

ناظر استانی طرح جهش دیمزار‌ها تاکید کرد: میزان عملکرد مزارع نمونه در این طرح به ازای هر هکتار برای محصول گندم ۶ تن، جو چهار تن، نخود ۱.۷ تن، عدس ۱.۴ تن و علوفه ۴۰ تن در هکتار است که فاصله زیادی با عملکرد مزارع عادی دارد.

داودی نصر افزود: این عملکرد مثبت بیانگر وجود ظرفیت زراعی بالای استان در کشت دیم راز‌ها است که در صورت رعایت تناوب در کشت، تغذیه گیاهی و شاخص‌های دیگر، ظرفیت مطلوبی برای تولید محصولات دیمی در سطح استان وجود دارد.

انتهای پیام/عباس حمیدی

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=21537

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.