2
رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه:

استفاده از ظرفیت بزرگان از اولویت‌های دستگاه قضا برای کاهش پرونده‌های محاکم است

  • کد خبر : 17983
  • 21 اسفند 1401 - 21:07
استفاده از ظرفیت بزرگان از اولویت‌های دستگاه قضا برای کاهش پرونده‌های محاکم است
رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان اقوام و طوایف از اولویت‌های دستگاه قضا برای کاهش پرونده‌های محاکم است.

به گزارش حادثه ایلام;حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در نخستین همایش صبر استان ایلام اظهار داشت: باران رحمت الهی بر دل‌هایی که از قصاص گذشته کرده و با عفو و بخشش زمینه حیات دوباره را فراهم می‌کنند، نازل می‌شود.

وی افزود: صبر بر مصیبت و گذشت از حق الهی قصاص و جواب بدی را با خوبی دادن فریضه‌ای ارزشمند است که خداوند بزرگ آنرا نصیب مقربان خود قرار می‌دهد.

وی مطرح کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و معتمدان اقدام و طوایف برای حل و فصل اختلافات بکار گرفته می‌شود که کمک بسیار بزرگی به دستگاه قضایی برای حل و فصل دعاوی پیش از ورود به محاکم قضایی می‌کند.

وی اظهار کرد: فرهنگ اسلام و ایران سرشار از نمونه‌های متعدد در خصوص گذشت، عفو و بخشش بوده و نمونه‌های بارز آنرا در گنجینه اشعار فارسی می‌توان مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: بزرگی در تکبر و خودستایی نیست، بلکه فروتنی و گذشت است که نام انسان را جاودان و ماندگار می‌کند و این افراد همواره در طول تاریخ به عنوان الگو و نماد معرفی شده اند.

وی گفت: تجربه نشان داده انتقام کام افراد را تلخ و ممکن است خوشحالی لحظه‌ای را به دنبال داشته باشد، ولی در نهایت پشیمانی افسوس را در پی دارد.

وی افزود: دستگاه قضایی استفاده از توان و ظرفیت بزرگان اقوام و وطایف را در جهت بسط فرهنگ عفو و گذشت با جدیت دنبال می‌کند و خوشبختانه تاکنون نیز از این رویکرد نتایج ملموس و مثبتی دریافت شده است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه بیان کرد: جوامعی که شان و منزلت بزرگان اقوام و طوایف خود را حفظ کنند، بدون شک می‌توانند بر بسیاری از اختلافات و مشکلات خود غلبه پیدا کنند که خوشبختانه این روحیه در جمهوری اسلامی ایران به وفور یافت می‌شود که می‌طلبد نسل جوان نیز با تاسی به این فرهنگ در این مسیر گام بر دارد.

وی افزود: فرهنگ صلح و سازش و تشکیل جامعه صلح یاران ریشه در مجاهدت‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس دارد که آبرو و توان خود را برای دفاع از کیان این سرزمین در طبق اخلاص گذاشتند.

وی اظهار کرد: پیگیری اختلافات در محاکم قضایی باید آخرین مرحله باشد و همه تلاش کنیم در شورا‌های حل اختلاف این مسائل برطرف شود و از تشکیل پرونده جلوگیری شود.

وی گفت: هیات‌های صلح بدون توقع مادی در این مسیر حرکت می‌کنند و بسیاری از آنان حتی برای حل و فصل اختلاف کمک مادی نیز می‌کنند، این هیات‌ها مختص دستگاه قضایی نیستند و باید سایر دستگاه‌های نیز با ورود به این عرصه به تاثیرگذاری آن‌ها کمک کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=17983

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.