به گزارش حادثه ایلام;عابران پیاده یکی از گروههای آسیب پذیر در تصادفات جاده ای محسوب می شوند.
این گروه از کاربران حدود ۳۰ درصد از جانباختگان تصادفات جاده ای به خود اختصاص می دهند.
عابران پیاده ترکیبی از افراد با ویژگیهای خاص سنی،جنسیت،وضعیت اقتصادی و اجتماعی هستند.
سفر هنگام شب یکی از موثرترین عوامل خطر برای عابران پیاده است.
بیشتر تصادفات عابر – وسیله نقلیه در اثر برخورد با جلوی خودرو صورت میگیرد.
تصادفات عابر پیاده بیشتر در مناطق شهری رخ میدهد و شدت مصدومیت برای سر، مغز، ریه و لگن رخ می دهد.
برای جلوگیری از تصادفات عابران پیاده بایستی تدابیر ویژهای اندیشیده شود که نیاز به فرهنگ سازی آموزش و سرمایهگذاری در این رابطه وجود دارد.
در خیلی از خیابان ها نیاز است به وسیله نرده و حفاظ میانه ها برای پیاده رو،سواره رو جدا سازی صورت گیرد.
در بعضی از مواقع نیاز است پلیس از تردد عابران پیاده ممانعت به عمل آورد.
متاسفانه تابلوهای ویژه مربوط به عابران پیاده کافی و مناسب نمی باشند.
اغلب در استان تصادفات با عابران پیاده مشاهده می گردد که عابرین پیاده به علت رنگ نامناسب لباس های عابران پیاده توسط رانندگان قابل رویت نیستند.
مطالبی که ذکر شد به این لحاظ قابل اهمیت است که خیلی از عابران پیاده خود را به عنوان کاربر ترافیکی محسوب نمی کنند.
بنابراین نتیجه میگیریم ایجاد تسهیلات ویژه از سوی مسئولین، ایجاد روشنایی مناسب در معابر پل های هوایی و خط کشی عابران پیاده میبایست توسط دستگاه متولی مد نظر قرار داده و عابران پیاده نیز بایستی از همان دوران کودکی به ویژه در مهدکودک ها و مقاطع مختلف تحصیلی،آموزش توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در سازمان،نهاد،مراکز آموزشی مد نظر قرار دهد.
انتهای خبر/ خبرنگار سعد حمیدی کیا