سعد حمیدی کیا-مدیر مسئول پایگاه خبری حادثه ایلام:
در عصر ارتباطات با گسترش رسانه های همگانی و شبکه ای شدن جهان شاهد ظهور و گسترش تدریجی پدیده افکار عمومی در سطوح خرد و کلان جهانی و بین المللی هستیم.
این نیروی تازه که تجلی اراده مردم و خواست آنها است، نقش مهمی در شکل دادن به حوادث و رخدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد.
درحال حاضر با رویکردی تئوریک و در عین حال عملیاتی، موضوع نقش فضای مجازی در شکل دهی افکار عمومی را می توان بررسی کرد.
با توجه به جنبه های مثبت و منفی فضای مجازی و نظریات درباب افکار عمومی، دو دیدگاه متفاوت در مورد نقش فضای مجازی در شکل دهی افکار عمومی وجود دارد.
دیدگاه اول: رویکردی رادیکال نسبت به رابطه فضای مجازی و افکار عمومی دارد.
دیدگاه دوم: با دیده تردید به این رویکرد می نگرد و معتقد است فضای مجازی افکار عمومی را به سوی آگاهی کاذب سوق می دهد.
تعامل میان فضای مجازی و افکار عمومی بسیار با اهمیت است و فضای مجازی با خلق فضای آزاد، فرد را با تجربیات تازه ای آشنا می کند و این تجربیات بی سابقه اند اما در عین حال با گرفتن جسمیت، فرد را از تجربه های بسیاری از مسائل زندگی واقعی محروم می کند که تنها با جسم مند بودن بدست می آید.
به هر حال فضای مجازی در شکل دهی به افکار عمومی مهمترین نقش را در دنیای اطلاعاتی امروز دارد و برای استفاده بهینه از این فضا جهت ایجاد و هدایت افکار عمومی می توان بهره های زیادی برد.
افکار عمومی و فضای مجازی امروزه رابطه مستقیم و تنگاتنگی در همه عرصه های مختلف دارند که می توان به بهترین شکل ممکن از آن بهره جست،هرچند از برخی آسیب های آن هم نباید غافل بود.
تولید محتوی بر اساس نیاز سنجی های علمی، دقت و سرعت با ایجاد ظرفیت مشارکت های اجتماعی ،میزان اثر بخشی فضای مجازی بر افکار عمومی را به شکل چشمگیری و قابل توجهی ارتقا می بخشد.
انتهای پیام/