3
معاون آب و خاک جهاد کشاورزی ایلام:

فرسایش خاک در استان ایلام بین ۱۷ تا ۲۷ تن در هکتار است

  • کد خبر : 25134
  • 16 دی 1402 - 18:54
فرسایش خاک در استان ایلام بین ۱۷ تا ۲۷ تن در هکتار است
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: فرسایش خاک در استان ایلام بین ۱۷ تا ۲۷ تن در هکتار است.

به گزارش حادثه ایلام;اقبال گراوند معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: با توجه به اهمیت خاک به عنوان منبع پایه و بستر تولید در بخش کشاورزی و از طرفی نظر به بی توجهی‌های که در گذشته در حق خاک صورت گرفته است، در یک دو دهه اخیر به این منبع طبیعی مهم و عنصر حیات و تولید امنیت غذایی توجه بیشتر و ویژه‌ای شده است.

وی افزود: با بررسی‌هایی که در شناسایی چالش‌های منابع خاک در تمام استان‌های کشور توسط معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به عمل آمده ۱۹ چالش از اهمیت بالایی برخوردار بوده است که درصد آن‌ها چالش‌های کمبود مواد عالی خاک، فرسایش‌های آبی و بادی خاک، و آلودگی خاک قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در بین این چالش فرسایش چیزی نیست که بعداً بشود به آسانی آن را جبران کرد، فرسایش خاک از مسائلی است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: نرخ فرسایش خاک در استان ایلام بین ۱۷ تا ۲۷ تن در هکتار است درصورتی که در کشور ۱۶ تن در هکتار بوده است.

وی عنوان کرد: بنابراین معضل فرسایش خاک در ایران و استان ایلام بحرانی‌تر از دیگر نقاط دنیا است، مهمترین معضل فرسایش خاک در استان اینکه چرای بی رویه دام، تبدیل اراضی منطقه‌ای به کشت دیم، قطع درختان در طبیعت و تغییر کاربری اراضی است.

وی بیان داشت: راهکار‌هایی که برای مقابله با فرسایش خاک داریم که یکی جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی و تخریب جنگل‌ها است، مدیریت صحیح منابع آب و خاک، انتخاب بهترین روش آبیاری تحت فشار، ممانعت از آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصولات و جلوگیری از چرای بی رویه دام مواردی است که برای مقابله با فرسایش خاک در استان نیاز است انجام شود.

 

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=25134

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.