2

امام حسن مجتبی (ع) مظهر جود و بخشش است

  • کد خبر : 22928
  • 23 شهریور 1402 - 20:52
امام حسن مجتبی (ع) مظهر جود و بخشش است
امام حسن مجتبی (ع) با پذیرش صلح در شرایط سخت، علاوه بر جلوگیری از خونریزی، چهره واقعی معاویه را نمایان ساخت و اسلام ناب محمدی را تداوم بخشید.

به گزارش حادثه ایلام;حجت الاسلام ناصر شکریان، کارشناس مذهبی گفت: امام حسن(ع) با حلم و بردباری سفره‌های کریمانه را پخش کرد، دست فقرا و ایتام را گرفت و به همین دلیل به کریم اهل بیت (ع) مشهور است.
وی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام حسن مجتبی (ع) را سخاوت وجود آن امام بزرگوار برشمرد و تصریح کرد: سفره کریمانه امام حسن (ع) همیشه پهن بود و همه مردم بویژه مساکین و یتیمان از آن بهره می‌بردند و این سخاوت وجود باید برای همه الگو باشد.
استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه گفت: امام حسن مجتبی (ع) با پذیرش صلح در شرایط سخت آن روز، علاوه بر جلوگیری از خونریزی، چهره واقعی معاویه را بیش از پیش نمایان ساخت و اسلام ناب محمدی (ص) را تداوم بخشید.
وی با اشاره به این که از صفات بارز حضرت امام حسن (ع) حسن خلق و سعه صدر بود به گونه‌ای که با دشمنان خود نیز با خوشرویی رفتار می‌کرد، گفت: بخشنده بودن نیز از دیگر صفات آن حضرت بود و در منزل آن حضرت بر روی نیازمندان باز بود به نحوی که آنحضرت در طول حیات خود دو بار کلیه اموالشان را در میان فقرا تقسیم کردند.
این محقق حوزوی، ازامام حسن مجتبی (ع) به عنوان مظهر جود و بخشش یاد کرد و گفت: یکی از حسنات و صفات امام حسن مجتبی (ع) جود و بخشش است که آن حضرت دو مرتبه به طور کامل اموالش را میان مستمندان تقسیم کرد و این نشانه جود و سخاوت ائمه اطهار (ع) به ویژه امام حسن مجتبی (ع) است که به همین مناسبت، پانزدهم ماه مبارک رمضان، روز اکرام نامیده شده است.
وی با بیان این که معیار زندگی امامان معصوم (ع) عمل به وظیفه‌ای است که در هر شرایطی برایشان تبیین شده و باید در این زمینه به درستی تصمیم بگیرند، بیان داشت: زمان امام حسن مجتبی (ع) شرایط به گونه‌ای بود که چهار خلیفه حکومت کرده بودند و آخرین خلافت به حضرت علی (ع) رسیده بود.
کارشناس مذهبی با بیان این‌که در این زمان مباحث انحرافی در جامعه رواج یافته بود، تصریح کرد: باید این جریانات که پس رحلت حضرت رسول (ص) به وجود آمده بود با یک ظرافت خاصی پیگیری شود و آن ظرافت خاص توسط امام حسن مجتبی (ع) که دارای علم و حلم خاصی بودند انجام شد.
وی با اشاره به این که امام حسن مجتبی (ع) با وجود صحبت‌های ناروا و برخورد‌های ناجوانمردانه حکومتی‌ها سراسر حلم بود، افزود: انحراف در زمان این امام همام به قدری جدی بود که ولایت و نبوت به خلافت تبدیل شده بود. ایشان در این دوران در نهایت صبر و بردباری تصمیم‌گیری کرده و به مهره‌سازی می‌پرداختند.
این پژوهگشر دینی، با بیان اینکه یکی از مسائل که می‌تواند مردم را از راه حقیقی منحرف کند نخست قدرت و سپس پول و ثروت است افزود: باید اوضاع سیاسی آن زمان را تجزیه و تحلیل کنیم و شرایط امام حسن (ع) را در آن زمان بسنجیم.
انتهای پیام/سعد حمیدی کیا

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=22928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.