2

مهار تورم را باید در رشد تولید جستجو کرد نه رکود اقتصادی

  • کد خبر : 20601
  • 19 خرداد 1402 - 23:01
مهار تورم را باید در رشد تولید جستجو کرد نه رکود اقتصادی
آیت الله رئیسی گفت: مهار تورم را باید در رشد تولید و افزایش ثروت جستجو کرد نه رکود اقتصادی که سال هایی در کشور دنبال شد.

به گزارش حادثه ایلام;آیت الله دکتر ابراهیم رییسی رئیس جمهور در جلسه شورای برنامه ریزی آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: مدیران استانی به همراه دولت در سال ۱۴۰۲ باید تلاش های وافری داشته باشند تا دچار افزایش تورم نشویم و برای این هدف باید تولید در کشور را افزایش دهیم و این امکانات در عرصه های مختلف اعم از صنعت، معدن، خدمات و تجارت وجود دارد که آذربایجان شرقی نمونه ای از این امکانات است.

وی از رکود به عنوان روی دیگر تورم یاد کرد و با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به هیچ عنوان تمایل ندارد تا مهار تورم را از طریق ایجاد رکود دنبال کند، اظهار کرد: امسال به شدت نیازمند رشد اقتصادی در کشوریم و این مهم جز با رشد سرمایه گذاری محقق نخواهد شد.

آیت الله رییسی با اشاره به ضرورت همکاری بانک های عامل برای رشد اقتصادی و مهار تورم در کشور، یاداور شد: باید توجه داشت که بانک های دولتی و خصوصی به هیچ عنوان رقیب هم نیستند چون رقابت در شرایط تعادل معنی دارد و بر همین اساس بانک ها ملزم هستند به عنوان موسسات مالی پول خود را به بخش تولید آورده و در کنار بخش خصوصی تولید و صنعت برای توسعه کشور تلاش کنند.

وی ادامه داد: باید تمام مدیران و مسئولان توجه داشته باشند که سرمایه اگر تبدیل به تولید نشود هرگز منجر به رشد اقتصادی کشور نخواهد شد و فقط دلال بازی را در کشور تسری می دهد که برای از بین بردن این وضعیت باید در مقام عمل اقدام کنیم و به مدیران بخش خصوصی اعتماد و اطمینان کنیم و به آنها میدان دهیم.

حجت الاسلام رییسی میدان دادن به بخش خصوصی در عرصه اقتصادی کشور را یکی از اولویت های محوری دولت سیزدهم دانست و گفت: حمایت های دولت در این زمینه باید منجر به توانمندسازی بخش خصوصی شود و در این مسیر مسایل چون تسهیلات، مسایل کارگری و مشکل پیمانی کارخانجات رفع شود که این رسالت دولت است.

وی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را به لحاط قانونی و اجرایی بدون ایراد قلمداد و اظهار کرد: مشکل اصلی در این رابطه به نوع حمایت دولت ها بر می گردد که حمایت های حقوقی و قضایی باید مد نظر مدیران و استانداران و فرمانداران باشد .

رییسی با اشاره به اینکه هدف از اجرای اصل ۴۴ برای افزایش تولید و رونق تولید بود، یاداور شد: اما در مقام عمل چنین امری محقق نشد و کارخانه ها تعطیل شده و اقدام به فروش زمین آنها شد که تاسف اور بود.

وی خواستار ورود شرکت های بزرگ تولیدی دولت به امر سرمایه گذاری شد و افزود: آنها باید در عرصه های تولیدی سرمایه گذاری کنند تا علاوه بر اینکه پولشان تبدیل به ثروت می شود، زمینه های اشتغال بسیاری از جوانان کشور را نیز فراهم می کنند.

رییسی با تاکید اهمیت توجه به بهره وری در نظام اقتصادی کشور، اظهار کرد: نیروی انسانی، بودجه عمومی و امکانات و ابزار در اختیار از جمله سرمایه های سازمان ها و ادارات دولتی است که باید مدیران و مسئولان خودشان محاسبه کرده و میزان بهره وری واحدهای تحت مدیریت خود را کارشناسی کنند تا بدانند میزان بهره وری آنها به چه میزان است و اگر نتایج نشان داد وضعیت رضایت بخش نیست باید دنبال راهکار بود.

 احیای دریاچه ارومیه به قوت دنبال می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح جامع احیای دریاچه تهیه شده است و اجرای تونل کانی سیب بخشی از طرح بود، گفت: باید کارهای دیگری انجام شود و احیای آن به قوت دنبال می‌شود.

وی گفت: این طرح فازهای بعدی دارد و امیدوارم سال آینده شاهد بهره برداری از فاز بعدی باشیم .

وی با تاکید بر اینکه کار احیای دریاچه رها نمی شود، زنده نگه داشتن امید اصل است و حرکت دولت باید ایجا امید و رفع مشکلات مردم باشد.

آیت اله رئیسی با اشاره به اینکه امروز مسیر جدید راه اهن تبریز – تهران بهره برداری شد و خانواده شهدا عازم مشهد شدند، آبرسانی به میانه را یکی دیگر طرح های مهم این استان عنوان کرد و گفت: این طرح پس از ۲۰ سال بهره برداری شد و آب گوارا با اجرای ۴۹ کیلومتر خط و تصفیه خانه به میانه رسید .

وی با اعلام اینکه بیش از ۲۰۰ روستای استان آبرسانی شد، گفت: تلاش در بخش های مختلف استان ادامه دارد و کار به سامان رسیدن طرح های نیمه تمام برای مردم منطقه از جمله دریاچه ارومیه امید بخش است .

وی رفع بیکاری را از اولایت های دولت عنوان کرد و گفت: هر چند برخی واحدهای تولیدی استان نیاز به کارگر دارند ولی در حوزه اشتغال تحصیل کرده ها نیاز به کار بیشتری است .

رئیس جمهور با بیان اینکه در اجتماعات استان نشانه های امیدواری مردم را شاهد بودم، از اصحاب رسانه خواست در تبیین شرایط موجود و ایجاد امید و همچنان بیان تاخیر در اجرای طرح ها نقش خود را ایفا کنند و کمک حال دولت باشند.

به میزان تولید ۲ دولت گذشته تولید برق داشتیم

رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای شروع کار دولت با ناترازی برق مواجه بودیم و در این مدت هفت هزار مگاوات برق تولید و به شبکه تزریق شد، گفت: همچنان ۱۵ هزار مگاوات کم داریم و باید تولید برق تا ۳۵ هزار مگاوات افزایش یابد.

وی با بیان اینکه صنایع باید پیشقدم شده و برق تولید کنند، گفت: برق خانگی باید از صنعت جدا شود .

وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی تولید ۱۵۰۰ مگاوات برق در حال اقدام است، اظهارکرد: تامین زیرساخت برای تولید از اولویت های دولت است و در این استان هم باید نیاز برق واحدهای تولیدی تامین شود .

شرکت ماشین سازی تبریز دیگر دچار بحران نخواهد شد

رئیس جمهور در خصوص فرسوده بودن کارخانه ماشین سازی و اقدامات قابل اجرا برای نوسازی این واحد گفت: ماشین سازی تبریز مادر صنایع کشور است و من در زمانی که در قوه قضائیه بودم در این واحد حضور یافتم و در ۲ سال گذشته تغییراتی صورت گرفت و اکنون تحولاتی خوبی مشاهده می شود و مهمترین نقطه روحیه خوب کارکنان این شرکت است .

وی اظهارکرد: این شرکت از بحران خارج شده است اما تجهیزات این واحد باید نوسازی شود و چه دولت اداره کند چه بخش خصوصی دیگر دچار بحران نخواهد شد .

وی احیای ۲۲۰ واحد صنعتی و به گفته استاندار آذربایجان شرقی ۵۰۰ واحدی صنعتی، معدنی و کشاورزی در استان را کار ارزشمندی دانست وگفت: باید زمینه برای توسعه فراهم شود و تسهیلات اختصاص یابد .

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه ستاد احیای کارخانه های راکد در ریاست جمهوری تشکیل شده و در استان هم فعال است، گفت: برنامه دولت احیای واحدهای راکد و نیمه فعال است.

وی در خصوص اجرای فاز سوم خط آهن خاوران – ایستگاه قدیم تبریز هم گفت: هر چند کار سختی است اما ما مصمم به اجرای آن هستیم تا مسیر ترانزیتی با کشورهای همسایه برقرار شود .

رئیس جمهور در پایان از خبرنگاران خواست مصوبات سفر را پیگیری کنند و اگر به هر دلیلی طرح ها معطل ماند با مردم درمیان بگذارند .

وی در عین حال گفت: مدیران باید برای اجرای مصوبات نظارت کنند، استاندار پیگیر باشد و نهاد ریاست جمهور هم دنبال می کند تا مصوبات اجرایی شود .

آیت الله رئیسی تاکید کرد: رسانه ها اطلاع رسانی کنند تا مردم امیدوار باشند و همراهی کنند .

وی از لطف و محبت مردم استان و استقبال گرم مردم تبریز و چاراویماق تشکر کرد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و در حال پیشرفت است

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=20601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.