3
یادداشت؛

جاده های که نمی بخشند

  • کد خبر : 7722
  • 29 آذر 1401 - 12:29
جاده های که نمی بخشند
بیشتر قربانیان حوادث رانتدگی گروه سنی مولد جامعه هستند به طوری که میانگین سنی آن‌ها ۳۵ سال می باشد.

سعد حمیدی کیا-حادثه ایلام

✍آمارها نقش عامل انسانی در تصادفات بین ۵۰ تا ۹۵ درصد به صورت مستقل یا در تعامل با محیط راه و خودرو نشان می دهد.

سالانه حدود ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر به علت سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و بسیار بیشتر از این رقم دچار ناتوانی و معلولیت می‌شوند.

بیشتر قربانیان حوادث رانتدگی گروه سنی مولد جامعه هستند به طوری که میانگین سنی آن‌ها ۳۵ سال می باشد.

عدم بخشنده بودن جاده های استان ایلام:

همه ما می‌دانیم که مسیر عبور و مرور یا راه باید بخشنده باشد.

“جاده بخشنده” به این معناست که اگر عامل انسانی اشتباه کرده است و وسیله نقلیه هم نتواند؛ ایمنی را تامین کند، جاده باید به گونه‌ای باشد که راننده را ببخشد و تمام اشتباهات را کنار بگذارد و موجب شود که راننده به آهستگی و آرامی توقف کند و حادثه‌ای برای او پیش نیاید.

از آنجایی که جاده های استان ایلام کوهستانی، پر پیچ و خم و دارای پرتگاههای خطرناک می باشد لذا برای بخشنده بودن بایستی ضمن ۴ خط کردن جاده ها، ابزارها و کنترل ها را بالا ببریم.

تصادفات در جاده‌های استان بیشتر از نوع سرعت و خروج از جاده می باشد که مهمترین عامل شناخته شده در تصادفات جاده های استان ایلام سرعت و جاده می باشد.

طراحی و تجهیز جاده به شکلی بایستی باشد که گردانندگان وسایل نقلیه سبک و سنگین،موتور سیکلت سواران با آرامش و امنیت بتوانند رانندگی کنند.

هرچند که شرایط آب و هوایی،بررسی وسیله نقلیه از جمله مواردی هستند که رانندگان باید به آن توجه داشته باشند ولی چربش خطای انسانی در راه بیشترین عامل تاثیر گذار در تصادفات میباشد.

ظرفیت اربعین حسینی و نقش مسئولین استان ایلام:

اما گذشته از نقش و تقصیر رانندگان در تصادفات که البته بدون شک نقشی مهم و اساسی است؛ نمی‌توان نقش پررنگ مسئولان در کاهش میزان زیادی از این حوادث را نادیده گرفت.

ایلام با توجه به ظرفیت اربعین و افزایش تردد در استان مسئولین بایستی از خواب غفلت بیرون بیایند و بیشترین توجه را به جاده های با ظرفیت بالا برای اربعین داشته باشند نه اینکه یکماه قبل از اربعین به جاده ها و زیر ساخت‌ها توجه کنند.

در جاده های کوهستانی ایلام به برکت اربعین حسینی اقدامات خوبی انجام شده است که بیشترین سهم آن مربوط به حوزه ایلام تا مهران میباشد.

صرفا هدف از تعریض جاده روانسازی ترافیک به ضرورت ایام خاص بوده است در حالی که ایمنی بر هر اقدامی اولویت دارد.

حال که اقدامات خوب انجام شده است به صورت مصداقی اگر بخواهیم نام ببریم نقاط و مقطع های پر خطر مانند حمیل، قلندر ،تونل آزادی ،مهدی آباد و تونل کربلا و از همه مهم تر کنجانچم با بدترین گره های ترافیکی و خطرناکترین تصادفات همچنان در اصل جاده بلاتکلیف رها شده اند.

از آنجایی که شروع کار دولت جدید و مدیریت استان آغاز شده است نیاز توجه ویژه به طرح های بر زمین مانده حوزه جنوبی استان مانند آزاد راه پل زال- مورموری- دهلران-( آزاد راه نجف اشرف)،چیلات و دو محور مهم دهلران به اندیمشک و مهران به دهلران داشته باشد تا در نقاط تکراری،شهید تصادفات تکراری و از دست دادن عزیزانمان و سرمایه های ملی کشورمان نباشیم.

نتجیه:

به نظر می‌رسد از میان سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده؛‌ راه‌ها و جاده‌ها به عنوان یکی از عوامل ایجاد حوادث جاده‌ای باید با جدیت بیشتری مورد توجه مسئولان قرار گیرند و آنها با تدبیر بیشتر در ایجاد جاده‌های ایمن تلاش کنند، جاده‌هایی که بتواند حداقل قسمتی از سهل‌انگاری‌های رانندگان و مشکلات فرهنگی رانندگی را با بزرگواری ببخشد.

انتهای پیام/سعد حمیدی کیا

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=7722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.