2
سرپرست حفاظت محیط زیست استان؛

۱۴۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان مستعد تولید گرد و غبار هستند

  • کد خبر : 16411
  • 01 بهمن 1401 - 10:42
۱۴۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان مستعد تولید گرد و غبار هستند
سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: ۱۴۰ هزار هکتار از مجموع ۴۲۴ هزار هکتار اراضی بیابانی این استان مستعد تولید گرد و غبار و کانون بحرانی ریزگرد هاست که از این مقدار اراضی تاکنون ۶۰ هزار هکتار آن مالچ‌ پاشی شده است .

به گزارش حادثه ایلام;علیرضا محمدی سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام شامگاه امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: محیط زیست به فرموده رهبری یک موضوع لوکس و درجه دوم نیست بلکه حیات تمام زیستمندان و موجودات به سلامتی و حفظ این انفال گره خورده است و باید حراست از طبیعت و محیط زیست انسانی و طبیعی در بین تمام موضوعات حرف اول و اصلی را بزند.

وی افزود: به منظور حفاظت از طبیعت، آموزش فرهنگ های زیست محیطی و تلاش برای تغییر رفتار عمومی در قبال زیستگاه های انسانی و طبیعی، یک ضرورت مهم و اجتناب ناپذیر است که در این راستا از توان انجمن های مردم نهاد که اعضای آن از بطن خود جامعه هستند استفاده می شود.

سرپرست حفاظت  محیط زیست ایلام گفت: حفاظت از طبیعت آبی، خاکی و هوا به تنهایی از عهده دستگاهی چون محیط زیست خارج و حراست از این انفال و سرمایه های از دست رفتنی نیازمند همکاری گسترده و همه جانبه تمام دستگاه ها به ویژه آحاد مردم و انجمن های مردم است و در این راستا کارگاه های آموزشی با استفاده از ظرفیت این انجمن ها و توسط اعضای فعال آنها برای مردم در مناطق مختلف برگزار می شود.

محمدی به جایگاه رسانه ها و صاحبان تریبون برای اشاعه فرهنگ زیست محیطی و تلاش به منظور حفاظت از زیستگاه های طبیعی و انسانی تاکید کرد و گفت: ائمه جمعه و جماعات با توجه به جایگاه معنوی و دینی خود در سطح جامعه، مردم را نسبت به حراست و حفاظت از طبیعت توجیه و آگاه کنند.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و طبیعت یک تکلیف حیاتی است، اضافه کرد: در برنامه های هفته هوای پاک که به صورت نمادین و با هدف اهمیت سلامت هوا نامگذاری شده است، همه دستگاه ها از جمله شهرداری برای ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی، آموزش و پرورش برای آموزش و تربیت دانش آموزانی با آموزه های زیست محیطی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، شرکت های دانش بنیان و انجمن های مردم نهاد دخیل هستند.

محمدی گفت: عامه مردم از هر سن و صنفی، سازمان های مردم نهاد، ادارات، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در قبال ابلاغیه قانون هوای پاک مسئول هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در استان ایلام هشت ایستگاه سنجش آلودگی فعال است که به صورت لحظه‌ای میزان ذرات معلق در هوا توسط این ایستگاه‌ها اندازه‌گیری و پایش می‌شود که  امسال در استان تاکنون ۱۱۹ روز هوای آلوده ناشی از گرد و غبار ثبت شده که احتمال افزایش این تعداد تا پایان سال وجود دارد.

سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۱۴۰ هزار هکتار از مجموع ۴۲۴ هزار هکتار اراضی بیابانی این استان مستعد تولید گرد و غبار و کانون بحرانی ریزگردهاست که از این مقدار اراضی تاکنون ۶۰ هزار هکتار آن مالچ‌پاشی شده است و نکته حائز اهمیت این که استفاده از عناصر و فلزات سنگین مخرب برای خاک در فرآیند مالچ‌پاشی ممنوع است.

وی با بیان اینکه منشأ اصلی گرد و غبار استان در شهرستان‌های دهلران و مهران است، توضیح داد: در سفر اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ایلام، به منظور مهار گرد و غبار داخلی، این استان به عنوان پایلوت طرح مالچ پاشی و با تعیین ردیف اعتباری کانون‌های منشأ داخلی در استان تعیین شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=16411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.