2
وزیر اقتصاد

حداقل حقوق کارمندان در بودجه سال آینده ۷ میلیون تومان است

  • کد خبر : 16091
  • 20 دی 1401 - 18:17
حداقل حقوق کارمندان در بودجه سال آینده ۷ میلیون تومان است
وزیر اقتصاد گفت: ۷ میلیون تومان حداقل حقوق کارمندان و معافیت مالیاتی هم ۷ میلیون تومان است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.

به گزارش حادثه ایلام;احسان خاندوزی گفت: میزان رشد نقدینگی در دوره دوازده ماهه ۳۳.۴ درصد بوده که ۷ درصد کمتر از آغاز دولت سیزدهم و یک درصد کمتر از ماه قبل بوده است که نشان از انضباط بخشی دارد. در حوزه عملکرد بودجه‌ای ۹ ماهه دولت ۹۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد وصولی داشته که ۸۷ درصد رقم مصوب بودجه برای ۹ ماهه است که امیدواریم تا پایان سال به ۱۰۰ در صد مصوب برسد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: این رقم ۶۳ درصد بیشتر از پارسال است. ناترازی‌های بودجه هم به کمترین عدد در سال‌های گذشته رسیده است. دولت در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ هزار میلیارد تومان اوراق کمتری استقراض و انتشار انجام داده و ۲۶ برابر فروش سهام شرکت‌های دولتی افزایش یافته است.۲۸ هزار میلیارد تومان مخارج عمرانی برای امسال داشتیم.

او  تصریح کرد: انضباط بودجه‌ای و برگرداندن نظم و قاعده و کاهش هزینه‌های اضافه و دست نبردن در جیب مردم و استقراض کمتر از مردم درس دستور کار دولت بوده و هست. یک هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان منابع و مصارف عمومی و با مابقی هزینه‌ها به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی می‌شود.

او با اشاره به حقوق کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: ۷ میلیون تومان حداقل حقوق کارمندان و معافیت مالیاتی هم ۷ میلیون تومان است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.

به گفته خاندوزی، ۲۰ درصد میانگین (۱۵ تا ۲۵ درصد) افزایش حقوق کارمندان دولت برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.در بودجه ۱۴۰۲، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارارنه نقدی و ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم یارانه نان، ۷ واحد درصد کاهش مالیات تولید، ۱۵ هزار میلیارد تومان کمک به صندوق تثبیت سرمایه و نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری‌هایی خواهد بود که شرکت‌های دولتی انجام خواهند داد.

عرضه خودرو در بورس افزایش پیدا می کند

خاندوزی در مورد وضعیت عرضه خودرو در بورس، اظهار کرد: وزارت صمت باید طرف عرضه را مدیریت می‌کرد و طرف تقاضا هم باید مدیریت می‌شد، اما در طرف عرضه وزارت صمت توانسته، میزان تولید و عرضه را به ترتیب ۱۸ و ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دهد. همچنین تولید خودروی کامل ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.واردات هم به عرضه کمک می‌کند در مورد مازاد تقاضا هم امیدواریم موارد مربوط به مالیات زودتر پیگیری شود.

خاندوزی تصریح کرد: شیوه‌هایی همچون قرعه کشی و … برای فروش خودرو روش درستی نیست و بیشتر منفعت دلالان و واسطه گران تأمین می‌شد، اما عرضه خودرو در بورس باعث شده از اختلاف قیمت خودور در بازار و کارخانه ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به نفع مصرف کننده شود، زیرا با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد خودرو خریده اند. با افزایش عرضه خودرو قطعاً این میزان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه از بین می‌رود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار کرد: مالیات بر سوداگری و دلالی یا همان عایدی بر سرمایه با هدف تنظیم گری رفتار‌های نامطلوب اقتصادی است. در کشور‌هایی که دهه‌ها است این مالیات را پیاده می‌کنند، نهایت بین ۶ تا ۸ درصد درآمد دولت از این نوع مالیات تأمین می‌شود و نقش بالایی در درآمد‌های دولت ندارد، نگاه ما نیز همین است و دولت به دنبال درآمدزایی نیست. در واقع دولت به دنبال این است که سوداگری به حداقل ممکن برسد و دولت هم درآمدی نداشته باشد.

خاندوزی در مورد مالیات بر خانه‌های خالی نیز اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵۲۰ هزار مورد خانه خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده که برگه مالیاتی برای آن‌ها ارسال شده است. البته اظهارنظر در مورد موفقیت یا شکست این طرح زود است.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد بررسی لوایح بودجه و برنامه هفتم در مجلس، گفت: در نسبت به تقدم یا تاخر لایحه بودجه و لایحه برنامه دو دیدگاه در کشور وجود دارد. بر اساس درخواست اولیه مجلس و مصوبه‌ای که شورای نگهبان در مورد اعداد کلی و جداول تصویب کرد، دولت لایحه را ارسال کرد. بخش مربوط به جزئیات بودجه هم فردا صبح احتمالاً در دولت تصویب و به مجلس ارسال می‌شود. به محض پایان یافتن فرآیند تدوین برنامه هفتم ، آن هم به مجلس ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=16091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.