3

سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است

  • کد خبر : 14088
  • 10 آبان 1401 - 19:05
سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است

به گزارش حادثه ایلام;حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، گفت: سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نقطه عطفی در جهت ارتقا روابط میان دو کشور خواهد بود. وی افزود: سیاست همسایگی از سیاست‌های مورد تاکید دولت ایران است و در این مدت چند نشست با آقای پاشینیان داشتیم […]

به گزارش حادثه ایلام;حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، گفت: سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نقطه عطفی در جهت ارتقا روابط میان دو کشور خواهد بود.

وی افزود: سیاست همسایگی از سیاست‌های مورد تاکید دولت ایران است و در این مدت چند نشست با آقای پاشینیان داشتیم در این نشست‌ها به ویژه در سفر امروز محور مذاکره توسعه روابط تجاری اقتصادی و تجاری و امنیتی بین دو کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به رشد مبادلات تجاری میان دو کشور گفت: در چند ماه گذشته ۴۳ درصد رشد روابط تجاری با ارمنستان ثبت شد اما هدف گذاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور سه میلیارد دلار است که دستیابی به آن با اراده دو کشور کاملاً امکان پذیر است.

رئیسی بابیان اینکه روابط خوب بین دو کشور حتماً به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین المللی خواهد انجامید، افزود: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به تحولات این منطقه حساس هستیم.

وی امنیت و صلح در منطقه قفقاز را برای ایران بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: در مذاکرات دو جانبه با نخست وزیر ارمنستان دو طرف تاکید کردند که حل مسائل منطقه باید به دست مسئولان و دست اندرکاران در همین منطقه باشد و هر نوع دخالت بیگانگان در منطقه به جای حل مشکلات، خود ایجاد مشکل خواهد کرد و ظرفیت‌های منطقه قفقاز می‌تواند امنیت پایدار و صلح را در این منطقه تضمین کند.

رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد، در سفر نخست وزیر ارمنستان و هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی این کشور بتوان توافقات تهران و ایروان را اجرایی کرد تا گام مهمی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته شود.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه در جریان این سفر مذاکرات بسیار پرمحتوا و جامعی انجام شد، گفت: در مذاکرات خود با تاکید بر روابط و اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور، به ظرافت‌هایی اشاره داشتیم که در همه زمینه‌های روابط دو کشور نهفته است.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات با آقای رئیسی همچنین زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم، افزود: بخش قابل توجهی از مذاکرات ما در مورد روابط اقتصادی و بالا بردن حجم مبادلات تجاری و یافتن راه‌حل‌هایی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی، کشاورزی، زیرساخت‌ها و مدیریت منابع آبی بود که باید پس از جمع‌بندی مذاکرات به طور جدی از سوی مسئولان مربوطه دو کشور پیگیری شود.

پاشینیان با ابراز خوشحالی از اینکه مذاکرات امروز در زمینه تمدید قرارداد تهاتر برق و گاز نتیجه‌بخش بوده و یادداشت تفاهمی در این زمینه به امضای مقامات دو کشور رسید، اظهار داشت: بر اساس شواهد موجود می‌توانیم دیدارها و رایزنی‌های امروز را مفید تلقی کنیم و خوشحال خواهم شد که برای ادامه این گفتگوها شاهد حضور حضرتعالی در ارمنستان باشیم.

وی با قدردانی از موضع‌گیری رئیسی در قبال توسعه روابط دو کشور، تصریح کرد: امیدوارم به زودی شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در استان سیونیک ارمنستان باشیم.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه با اشاره به گفتگوهای خود با رئیس جمهور کشورمان در مورد همکاری‌های منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان وجود دارد که مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و باید از دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه قدردانی کنم.

پاشینیان با اشاره به نشست سه‌جانبه دیروز در سوچی روسیه گفت: در مورد این نشست اطلاعاتی به آگاهی جناب آقای رئیسی رساندم و در این زمینه موافق نقطه نظرات آقای رئیس جمهور در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.

وی تاکید کرد که ارمنستان اصرار دارد که حتماً مسئولین جمهوری اسلامی از کلیه مسایلی که در مذاکرات سه‌جانبه مطرح می‌کنیم، آگاهی داشته باشند. اصرار داریم که جمهوری اسلامی ایران باید از تحولات روابط ارمنستان با آذربایجان، روابط ارمنستان با ترکیه و مسأله قره‌باغ اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند.

نخست وزیر ارمنستان در بخش دیگری از سخنانش با سپاسگزاری از رئیس جمهور کشورمان در مورد رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به جامعه ارامنه ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نماد واضح، شفاف و صریح همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان دو دین مختلف باشد.

 

انتهای خبر/م

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=14088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.