2
خانه دسته‌بندی نشده

رئیسی: چابک‌سازی دستگاه‌های فرهنگی و توسعه سواد رسانه‌ای ضروری است

  • کد خبر : 13471
  • 23 مهر 1401 - 13:03
رئیسی: چابک‌سازی دستگاه‌های فرهنگی و توسعه سواد رسانه‌ای ضروری است

به گزارش حادثه ایلام; به نقل از خبرگزاری فارس،‌ همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی صبح امروز (شنبه ۲۳ مهر) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در این همایش در سخنانی ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام […]

به گزارش حادثه ایلام; به نقل از خبرگزاری فارس،‌ همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی صبح امروز (شنبه ۲۳ مهر) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در این همایش در سخنانی ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) گفت: منویات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم بر بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور، نشان از دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به مسائل فرهنگی دارد. ما همواره نسبت به تهاجم فرهنگ بیگانه به فرهنگ غنی خودمان و دل پاک جوانانمان و هویت اسلامی و ایرانی آن‌ها تهدید می‌شویم.

وی هویت فرهنگی را سرچشمه اقتدار ملت دانست و افزود: تهاجم فرهنگی صرفا برای امروز نیست و همواره وجود داشته زیرا این هویت برای ملت ما  اقتدارساز است. باید روشنفکران و رصدکنندگان مسائل فرهنگی و اجتماعی، به تهاجمات فرهنگی قبل از اینکه دیگران متوجه شوند، هشدار دهند زیرا جایگاه روشنفکری همین را اقتضا می‌کند. اگر روشنفکر به موقع متوجه آسیب نشود و در جهت رفع آن هشدار ندهند و اقدام نکند، جایگاه روشنفکری او زیر سوال قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: باید دید که کدام فرهیخته  در مورد مسائل هشدار داده است؛ این یک شاخص است تا ببینیم آیا فرهیختگان درست مسائل روزگار خودشان و مؤلفه‌های قدرت در یک ملت را شناخته‌اند یا خیر. مهمترین مؤلفه‌های قدرت در یک کشور مسئله فرهنگی یک کشور است که به او اقتدار می‌دهد. باید بدانیم که انقلاب اسلامی ذاتا یک انقلاب فرهنگی است و جمهوری اسلامی در ذات خود فرهنگ دارد و توسعه و پیشرفت فرهنگی را به همراه دارد.

رئیسی با بیان اینکه تحول و پویایی در تمامی حوزه‌ها منوط به تحول و توسعه درحوزه فرهنگی است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی در جامعه پیشرفت پیدا کند، باید پیشرفت فرهنگی ایجاد شود و اگر این اتفاق بیفتد، ما در رفع آسیب‌های اجتماعی گام‌هایی را برمی‌داریم. در اینجا نقش مسائل فرهنگی به عنوان یک ضرورت مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: رهبری معظم انقلاب، ساختارهای فرهنگی  کشور، آموزش‌ عالی، آموزش و پرورش، مدرسه، دانشگاه و حوزه عملیه کشور را خوب می‌شناسند و با اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها آشنایی دارند و از بنده به عنوان یک طلبه خدمتگزار و اهالی معرفت این خواسته را مطرح کردند. اصلاح ساختارها و رفتارها در حوزه فرهنگ، مستلزم نگاه به مردم و نقش دادن به جوانان و حتی نوجوانان است. شناسایی ظرفیت بانوان در همه حوزه‌ها ضرورت دارد و ظرفیت بانوان باید شناسایی و به جامعه معرفی شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این حرکت باید انقلابی باشد و همراه با خود یک نگاه عقلانی و همراه با خردورزی و پیش‌بینی‌های لازم و مطابقت‌های دقیق در مسائل باشد. این نگاه باید نگاه انقلابی عدالتخواه و مبتنی بر اصول باشد؛ امام و رهبری معظم انقلاب همواره بر این اصول تاکید کردند و شهدای گرانقدر ما با خون خودشان پایبندی بر این اصول را تثبیت کردند.

رئیسی با تأکید بر ضرورت حذف دوباره کاری‌ها و تبدیل دستگاه‌های فرهنگی به دستگاه‌های نقش‌آفرین و مسئله‌محور با رویکرد توجه به مخاطبان خود، گفت: تمام ساختار، سازمان و اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌های فرهنگی برای انجام و تحقق ماموریت بوده و حال سوال این است که از آن ماموریت چه خبر؟

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: چابک‌سازی دستگاه‌های فرهنگی باید طوری باشد که بتواند نقش‌آفرین باشند و مسئله‌محور کار کنند و با نگاه به حل مسئله و نوع مخاطبانی که دارند، کار کنند. تعیین نسبت‌‌هایی که بین دستگاه‌های فرهنگی رسمی و غیررسمی مانند خانواده، مسجد و هیات و بسیاری از ساختارهای فرهنگ ساز که در جامعه وجود دارد، مهم است چون دستگاه‌های فرهنگی غیررسمی در تعلیم و تربیت نقش قابل توجه و تعیین‌کننده‌ای دارند.

وی تاکید کرد: در بررسی ساختارهای فرهنگی حتما لازم است قوانین بازنگری و به روزرسانی شود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی به هر سه قوه دستور دادند تنقیح قوانین را دنبال کنند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: شناسایی ظرفیت‌ بانوان در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مهم است و صداوسیما و دستگاه‌های مسئول در این زمینه مسئولیت مهمی دارند؛ این ظرفیت‌های بانوان که همواره مورد تشویق مقام معظم رهبری هستند، در عرصه‌های مختلف اجتماعی باید شناسایی شده و به جامعه معرفی شود.

وی ادامه داد: بکارگیری همه الگوهای فرهنگی با تاکید به فعال شدن معاونت های پژوهشی در بخش های مختلف به ویژه آموزش و پرورش از دیگر موضوعات مهم است که باید توجه شود ومحوریت بخش های تربیتی و پژوهشی مهم است.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر انجام مطالعات برای بروزسانی قوانین، گفت: تمرکز بر اصلاحات در حوزه تعلیم و تربیت باید صورت بگیرد و در کنار آن طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای حوزه فرهنگی که شاخص های کمی و کیفی را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد، از دیگر موضوعات مهم و اجتناب ناپذیر است.

رئیسی توسعه سواد مجازی را یک ضرورت برای خانواده ها و تمامی اقشار جامعه دانست و خاطرنشان کرد: توسعه سواد مجازی خود یک سوادی لازم دارد که باید به تمام ابعاد اشراف داشته باشند و مسئول آن آموزش و پرورش است.

رئیس جمهور ساماندهی تعاملات فرهنگی  را مهم دانست و اظهار کرد: آنهایی که قصد تعامل فرهنگی با جمهوری اسلامی را دارند و برنامه ریزی برای مقاومت در مقابل با آن فرهنگی هایی که می‌خواهند به مبانی هجوم ببرند دارند، برای همکاری با آن ها آمادگی وجود دارد اما آنهایی که می خواهند تهاجم کنند باید ایستادگی کرد که ساز و کار خود را دارد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در این طوفان جنگ سایبری، کشوری که مبانی فرهنگی غنی و مستحکمی داشته باشد، هرگز تکانه ها او را تکان نخواهد داد؛ اگر مبانی محکم باشد و صیانت شود، نباید از توسعه الکترونیک نگران شد زیرا هر روز پدیده ای نو به میدان می‌آید و نگرانی زمانی است که هویت ملی تهدید شود.  

رئیسی بیان کرد: گفت‌وگو در جهت رفع شبهات و  پیشرفت امور بسیار موثر است؛ مقام معظم رهبری سال های قبل بارها بر اهمیت کرسی های آزاد اندیشی تاکید کردند و حتما باید کرسی های گفت‌وگو در مجامع علمی و فرهنگی کشور فعال شود زیرا در جهت توسعه فرهنگی نقش آفرین خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: با همکاری همه دستگاه‌ها این مهم محقق می‌شود؛ بنده مجری هستم و همه باید به همه کمک کنیم تا این اتفاق ها در ساختار توسعه فرهنگی اتفاق بیفتد. ما باید بتوانیم حداکثر در هر فصلی ارزیابی داشته باشید با شاخص های مشخص و ببینیم به اهداف رسیدیم یا نه و ایراد کار در کجا بوده است و در این راستا باید تقسیم مسئولیت شود و با حساسیت دنبال شود.

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=13471
مشاهده مشخصات مجوز در رسانه جامع رسانه های کشور

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.