0
خانه دسته‌بندی نشده

جنگ اتمی بین روسیه-آمریکا ۵ میلیارد نفر را فقط از گرسنگی می‌کشد

  • کد خبر : 11591
  • 26 مرداد 1401 - 7:57
جنگ اتمی بین روسیه-آمریکا ۵ میلیارد نفر را فقط از گرسنگی می‌کشد

به گزارش حادثه ایلام;به نقل از خبرگزاری فارس، نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد چنانچه بین آمریکا و روسیه جنگ اتمی رخ دهد بالغ بر پنج میلیارد نفر تنها بر اثر گرسنگی جانشان را از دست خواهند داد. در این پژوهش که نتایج آن روز دوشنبه در نشریه «Nature Food» به چاپ رسیده ادعا شده انفجار هسته‌ای باعث […]

به گزارش حادثه ایلام;به نقل از خبرگزاری فارس، نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد چنانچه بین آمریکا و روسیه جنگ اتمی رخ دهد بالغ بر پنج میلیارد نفر تنها بر اثر گرسنگی جانشان را از دست خواهند داد.

در این پژوهش که نتایج آن روز دوشنبه در نشریه «Nature Food» به چاپ رسیده ادعا شده انفجار هسته‌ای باعث وقوع قحطی در سطح جهان خواهد شد، زیرا حجم گسترده دود مانع تابش خورشید و باعث ایجاد اختلال در مسائل جوی شده و تولید غذا را محدود خواهد کرد.

نگارندگان مقاله نوشته‌اند: «این اتفاق برای امنیت غذایی یک فاجعه جهانی خواهد بود.»

پژوهشگران تصریح کرده‌اند حتی وقوع یک درگیری هسته‌ای کوچک، مثلاً درگیری بین هند و پاکستان آثار مخربی خواهد داشت. وقوع یک جنگ هسته‌ای به مدت یک هفته با حدود ۱۰۰ سلاح باعث مرگ ۲۷ میلیون نفر به صورت مستقیم خواهد شد.

در این پژوهش تصریح شده بعد از دو سال، با متوقف شدن تجارت بین‌المللی و افت دما به ۳۴.۷ فارنهایت، قحطی باعث مرگ ۲۵۵ میلیون نفر خواهد شد.

در بزرگترین سناریویی که پژوهشگران در نظر گرفته‌اند وقوع جنگ هسته‌ای به مدت یک هفته با ۴۴۰۰ سلاح  که می‌تواند جنگی بین آمریکا و متحدانش با روسیه باشد، باعث مرگ ۳۶۰ میلیون نفر به صورت مستقیم خواهد شد و ۵ میلیارد نفر دیگر هم از گرسنگی جانشان را از دست خواهند داد.

این مطالعه در شرایطی منتشر شده که دبیر کل سازمان ملل متحد دو هفته پیش در سخنرانی به مناسبت آغاز نشست کشورهای عضو «ان‌پی‌تی» (معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) در «نیویورک» نسبت به وقوع یک نبرد هسته‌ای در جهان هشدار داده بود.

گوترش در آن نشست گفت که خطر جنگ هسته‌ای به اندازه‌ای که از زمان اوج جنگ سرد دیده نشده رسیده است. او گفته بود که جهان تنها یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد.

گوترش اظهار داشت: «ما تا اینجای کار فوق‌العاده خوش شانس بوده‌ایم. اما شانس یک راهبرد نیست. این سپری برای مقابله با تنش‌های ژئوپلیتیکی که به درگیری هسته‌ای تبدیل می‌شود، نیست.»

گوترش گفت: «امروز، بشریت تنها یک سوء تفاهم ، یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد».

گوترش با اشاره به جنگ روسیه در اوکراین و تنش‌ها در شبه جزیره کره و خاورمیانه گفت: «این نشست فرصتی برای تقویت معاهده و مناسب کردن آن برای جهان نگران کننده اطراف ماست.»

دبیرکل سازمان ملل گفت: «از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تنها تضمین برای عدم استفاده از این سلاح خواهد بود.حدود ۱۳۰۰۰ سلاح هسته‌ای اکنون در زرادخانه‌های سراسر جهان نگهداری می‌شود. همه این‌ها در شرایطی رخ می‌دهند که خطرات گسترش سلاح‌های هسته‌ای در حال افزایش و موانع حفاظتی برای جلوگیری از تشدید تنش در حال ضعیف شدن است.»

معاهده ان.پی.تی (پیمان عدم اشاعه هسته‌ای) که از سال ۱۹۷۰ اجرایی شده، در بین توافقات کنترل تسلیحاتی موجود در جهان بیشترین امضاکننده‌ها را دارد و بالغ بر ۱۹۱ کشور به آن پیوسته‌اند.

بر اساس این معاهده، کشورهای بدون تسلیحات اتمی متعهد شده‌اند که این سلاح را به دست نیاورند و کشورهای مسلح به این تسلیحات نیز موافقت کرده‌اند بر سر نابودسازی زرادخانه‌هایشان در آینده مذاکره کنند. همه این طرف‌ها نیز حق همه برای برخورداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را پذیرفته‌اند.

هند و پاکستان که این معاهده را امضا نکرده‌اند، در نهایت به سلاح اتمی دست یافتند و کره شمالی نیز یک بار این معاهده را تصویب ، اما بعدا خروجش را از آن اعلام کرد و مشابه هند و پاکستان به سلاح اتمی دست یافت.

رژیم صهیونیستی نیز این معاهده را امضا نکرده و گفته می‌شود که زرادخانه تسلیحات هسته‌ای دارد اما این موضوع را نه تایید می‌کند نه تکذیب.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=11591
مشاهده مشخصات مجوز در رسانه جامع رسانه های کشور

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.