3

آمریکا: جهان به نفت ایران نیاز دارد

  • کد خبر : 10896
  • 28 تیر 1401 - 11:00
آمریکا: جهان به نفت ایران نیاز دارد

به گزارش حادثه ایلام: به نقل از  خبرگزاری مهر، «وندی شِرمن»، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده سابق این کشور در گفت‌گویی در «خانه بین‌المللی دانشجویان» در واشنگتن مدعی شد برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام هنوز نمرده و توافق عملی احیای برجام روی میز است و ایران باید آن را قبول کند. به […]

به گزارش حادثه ایلام: به نقل از  خبرگزاری مهر، «وندی شِرمن»، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده سابق این کشور در گفت‌گویی در «خانه بین‌المللی دانشجویان» در واشنگتن مدعی شد برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام هنوز نمرده و توافق عملی احیای برجام روی میز است و ایران باید آن را قبول کند.

به نوشته وبگاه «واشنگتن‌دیپلمات،» مذاکرات برای احیای برجام از ماه فوریه در جریان است و نشانه‌های اندکی از حصول توافق جدید دیده می‌شود، اما شرمن بر این باور است که هنوز شانس احیای برجام وجود دارد.

مقامات کنونی آمریکا علی‌رغم انتقاد لفظی از خروج یک‌جانبه دولت سابق این کشور از توافق بین‌المللی برجام، تاکنون اقدام ملموس و عملی برای احیای برجام انجام نداده و مدام تلاش دارند توپ را به زمین ایران بیاندازند و تهران را مقصر اصلی نرسیدن به توافق نهایی معرفی کنند.

وندی شرمن که هم‌اکنون نفر دوم وزارت خارجه آمریکاست، در ادامه همین خط اخیر مقامات این کشور، نرسیدن به توافق را به «اختلافات سیاسی در ایران و ناتوانی در تصمیم‌گیری» نسبت داد! او در این باره مدعی شد: فکر می‌کنم توافقی عملی و ماندگار به دست آمده و ایران باید به آن بله بگوید. (اما) در بهترین حالت می‌توانم بگویم که آنها نمی‌توانند تصمیم بگیرند.

این مقام آمریکایی در ادامه حصول توافق را به نفع ایران دانست و ادعا کرد: آنها کاهش تحریم‌ها دریافت می‌کنند، اقتصادشان بهبود می‌یابد، دوباره نفت‌شان را می‌فروشند و جهان به نفت آنها نیاز دارد، بنابراین می‌توانند به قیمت خوبی بفروشند. توافق به نفع آنهاست.

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که یکی از موانع اصلی در مسیر موفقیت مذاکرات هسته‌ای، خودداری واشنگتن از ارائه تضمین‌های مناسب جهت برخورداری جمهوری اسلامی از منافع اقتصادیِ برجام است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق برجام در دولت سیزدهم از اوایل دی‌ماه پارسال در وین آغاز شد، اما به علت جدی‌نبودن واشنگتن این گفت‌وگوها در اسفندماه متوقف شد. بعد از چند ماه وقفه دور جدید مذاکرات در هفتم و هشتم تیرماه در دوحه قطر برگزار شد، اما تاکنون به نتیجه مشخص و روشنی منجر نشده است و سرنوشت برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=10896

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.