3

«شاخص های رسانه زمینه ساز امنیت اجتماعی در افکار عمومی »

  • کد خبر : 10824
  • 25 تیر 1401 - 23:00
«شاخص های رسانه زمینه ساز امنیت اجتماعی در افکار عمومی »

به گزارش حادثه ایلام;افکار عمومی، مجموعه ای از مفاهیم، معتقدات، تصورات ذهنی، آمال و آرزوها و تعصبات قومی است که در شرایط زیست گروهی مردم یک جامعه بروز می کند. عده ای مفهوم گسترده آن را مد نظر دارند و همه طرز زندگی یک ملت را مشمول افکار عمومی می دانند. به عبارت دیگر همان […]

به گزارش حادثه ایلام;افکار عمومی، مجموعه ای از مفاهیم، معتقدات، تصورات ذهنی، آمال و آرزوها و تعصبات قومی است که در شرایط زیست گروهی مردم یک جامعه بروز می کند.

عده ای مفهوم گسترده آن را مد نظر دارند و همه طرز زندگی یک ملت را مشمول افکار عمومی می دانند.

به عبارت دیگر همان مفهومی را که علمای علوم اجتماعی فرهنگی می نامند، مترادف «افکار عمومی» دانسته اند.

هر چند شناخت مفهوم افکار عمومی لازم و مهم است، اما آشنایی با عوامل تشکیل دهنده و عوامل مؤثر در شکل گیری و تجلی این پدیده و پی بردن به اهمیت افکار عمومی در معادلات اجتماعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

در نگاه کلی افکار عمومی نگرش و باوری روانی و اجتماعی، با خصلتی جمعی است که نوعی داوری درباره مسئله همگانی را در زمانی معین، بیان می دارد.

به عبارت ساده تر افکار عمومی نوعی آگاهی اجتماعی است که به صورت غیر رسمی در میان عامه مردم بروز می کند و جامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهد و به تبع آن امنیت اجتماعی نیز از این تاثیر پذیری مستثنی نیست.

وسایل ارتباط جمعی از جمله مهمترین عوامل ایجابی و جهت دهنده افکار عمومی هستند و امروزه در کشورها و جوامعی که توسعه یافته نامیده می شوند و از نظر کمی و کیفی، وسایل ارتباط جمعی و تعداد افراد باسواد در آنها در سطح بالا و چشمگیر است، افکار عمومی پویا، بیدار و آگاه و اثرگذار نیز وجود دارد.

در میان وسایل ارتباط جمعی، مطبوعات در صف اول عوامل شکل دهنده افکار عمومی قرار دارد زیرا که به دلایل گوناگون از جمله ماندگار بودن و در هر لحظه و برهه از زمان دستیاب بودن و همچنین قیمت ارزان و تنوع مطالب و محتوا، تمام گروه ها و طبقات مختلف مردم را مخاطب قرار می دهند.

رسانه ها در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردارند، به گونه ای که در اصل ۱۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «تأمین آزادی نشر و بیان افکار، بر طریق موازین اسلامی در رسانه های گروهی ضرورت دارد.

همچنین در اصل ۲۴ نیز آورده است: «نشریات ومطبوعات در صورتی که مخل به قواعد اسلامی و نظام نباشند، آزادند»

نظر به جایگاه، اهمیت و کار کرد رسانه ها، سؤال اصلی این است که: «رسانه ها با چه ویژگی و شاخص هایی می توانند زمینه ساز توسعه امنیت اجتماعی در افکار عمومی باشند؟»

خبرنگار: سعد حمیدی کیا

انتهای یپام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=10824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.