1

پلیس ایده آل در افکار عمومی

  • کد خبر : 10739
  • 23 تیر 1401 - 6:28
پلیس ایده آل در افکار عمومی

سعد حمیدی کیا-مدیر مسئول پایگاه خبری حادثه ایلام:   افکار عمومی هر جامعه ای تقریبا مستقل از نگاه فردی افراد آن جامعه نسبت به محیط پیرامونی خود اعم از پدیده های مادی و غیر مادی، قضاوت می کند.   به عبارت دیگر افکار عمومی در مورد هر نهاد، سازمان و حوزه اجتماعی یک برداشت و […]

سعد حمیدی کیا-مدیر مسئول پایگاه خبری حادثه ایلام:

 

افکار عمومی هر جامعه ای تقریبا مستقل از نگاه فردی افراد آن جامعه نسبت به محیط پیرامونی خود اعم از پدیده های مادی و غیر مادی، قضاوت می کند.

 

به عبارت دیگر افکار عمومی در مورد هر نهاد، سازمان و حوزه اجتماعی یک برداشت و باور خاصی دارد.

 

بدیهی است افکار عمومی در مورد ساختار سازمان و شخصیت سازمانی نهادهای امنیتی و انتظامی به ویژه پلیس دارای یک برداشت و حتی قضاوت خاص باشد.

 

نوع انسان به دلیل برخورداری از قدرت تخیل و تجسم ذهنی آن قادر است برای زندگی فردی و اجتماعی خود ایده آل هایی ترسیم کند که در بعضی از مواقع بسیار آرمانی و حتی دست نیافتنی جلوه می کند، ولی واقعیت این است که بسیاری از اختراعات و نو آوری های بشر محصول آرمان خواهی و ایده آل های او بوده است.

 

در نتیجه افکار عمومی حتما تصویری از پلیس ایده آل خود را در حافظه جمعی خود ترسیم کرده است، که می توان با استفاده از شیوه ها و روش های پیمایشی، تحلیل محتوایی، فراتحلیلی و مورد پژوهی و برای یک مقطع زمانی مشخص، به آن دست یافت.

 

بدون شک، با توجه به سرعت تغییرات گسترده اجتماعی و نقش رسانه های نوین در جهت دهی و مطالبات افکار عمومی، ایده آل ها و انتظارات افکار عمومی نیز متحول خواهد شد.

 

اما یقینا رویکرد «پلیس جامعه محور» در یکی دو دهه گذشته نه تنها به لحاظ تئوریک بلکه به لحاظ تجربی نیز رشد قابل توجهی داشته است و به جرات می توان گفت یکی از مهم ترین ملاک های اثربخشی و کارایی «پلیس جامعه محور» توانایی آن در کاهش احساس ناامنی شهروندان است.

 

به لحاظ نظری با توجه به اتخاد این رویکرد از طرف پلیس که ضمن بهبود نسبی سایر شاخصه های رضایتمندی شهروندان، ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس را در پی داشته است.

 

به نظر می رسد، تحقق کامل این رویکرد که هم جهت با تغییر و تحولات اجتماعی قابلیت انعطاف پذیری دارد، با معیارها و شاخص های پلیس ایده آل در نزد افکار عمومی بسیار نزدیک باشد.

 

زیرا از لحاظ تجربی و نیز نتایج نظر سنجی ها و پایش های اجتماعی، حاکی از آن است که اجرای سیاستها، برنامه های مبتنی بر رویکرد جامعه محوری پلیس و آگاهی شهروندان از این امر، در بیشتر موارد موجب افزایش رضایتمندی و کاهش احساس ناامنی شهروندان شده است.

 

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=10739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.