سعد حمیدی کیا-مدیر مسئول پایگاه خبری حادثه ایلام:
پل سازه ای است که برای موانع فیزیکی از جمله رودخانه، دره و همچنین برای افزایش ایمنی و تسهیل در رفت و آمد ترافیک استفاده میشود.
در ایران بسیاری از پل های کوچک و بزرگ از زمان های بسیار قدیم رواج داشته است.
متاسفانه بسیاری از پلها به محض جاری شدن رودخانه تخریب میشوند.
تحقیقات مختلف نشان داده است که وقوع تصادفات در محل پل ها هم به لحاظ تعداد و شدت و در نتیجه به لحاظ آمار تلفات و جراحات خسارت در آن بحرانی تر از نقاط معمولی راه هاست.
از نظر آثار ترافیکی هر پلی که پهنای سواره رو و شانه هم سطح آن کمتر از قسمت های عادی راه باشد پل کم عرض یا پل باریک به حساب می آید که عرض سواره رو کمتر از قسمت عادی باشد.
تمهیدات ایمنی در محدوده پل های بدون شانه:
۱- باید راننده را به تدریج و آرامی از محو شدن شانه آگاه کرد این کار به کمک خط کشی و نصب علائم انجام می گیرد ۲- یکی دیگر از تمهیدات از فاصله حدود ۳۰۰ متر به پل مانده راننده را از وجود پل آگاه کرد و در حدود فاصله ۱۵۰ متری پل مانده منطقه سبقت ممنوع اعلام و نصب علائم شب نما در کنار شانه آغاز گردد.
در فاصله حدود ۶۰ متری پل این علائم به سمت لبه سواره رو منحرف میشوند.
مجموع این علائم حذف نشانه را به راننده هشدار می دهد.
شاخص های ایمنی پل:
۱- فاصله دید در دو طرف پل ۲- پهنای کل پل۳- درازای پل ۴- وضع افقی و ارتفاعی راه در دو طرف ۵- سرعت وسایل نقلیه در حوالی پل ۶- ترافیک روزانه ۷- درصد وسایل نقلیه سنگین ۸- طبقه طبقه بندی راه( اصلی یا فرعی) ۹-فعالیت های اطراف راه و عوامل حواس پرتی رانندگان
یکی از معیارهای مهم و اصلی نیازمندی های طراحی نردههای پل در نظر گرفته میشود که آن هم بایستی خطرات آن در برخورد رانندگان مدنظر قرار گیرد از جمله برخورد با پایه ها که میتواند نتیجه اش نفوذ اجزای حفاظ به داخل وسیله نقلیه و سرنشین ها باشد.
در مجموع سازندگان پل بایستی کلیه نکات ایمنی را رعایت نمایند.
انتهای پیام/س