2

قرنطینه کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم در ایلام

  • کد خبر : 5213
  • 24 خرداد 1400 - 14:33
قرنطینه کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم در ایلام

به گزارش حوادث ایلام; رامین پورنجف اظهار داشت: باتوجه به اعلام گزارش تلفات نامشخص و غیرعادی تعدادی قرنطینه کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم در ایلاماز احشام یک دامدار روستایی، گروه‌هایی از دامپزشکی به محل اعزام و مشغول بررسی وضعیت موجود شدند.   وی افزود: ۹ راس از ۱۷۰ راس دام سبک این دامدار به عللی که […]

به گزارش حوادث ایلام; رامین پورنجف اظهار داشت: باتوجه به اعلام گزارش تلفات نامشخص و غیرعادی تعدادی قرنطینه کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم در ایلاماز احشام یک دامدار روستایی، گروه‌هایی از دامپزشکی به محل اعزام و مشغول بررسی وضعیت موجود شدند.

 

وی افزود: ۹ راس از ۱۷۰ راس دام سبک این دامدار به عللی که هنوز در دست بررسی است، تلف شده است و در بررسی‌های انجام گرفته، احتمال وجود بیماری سیاه‌زخم بیشتر از موارد دیگر است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یادآور شد: هرچند عمده علائم نشان از بروز بیماری شاربن دارد، اما نمونه‌گیری‌ها برای آزمایشگاه‌های مرجع کشور ارسال شده است و تا حصول نتیجه و جواب قطعی این آزمایش‌ها نمی‌توان علت مرگ و میر این دام‌ها را مشخص کرد.

 

پورنجف با بیان اینکه هم‌اکنون تمامی احشام این روستا در قرنطینه کامل قرار دارند افزود: احشام تلف شده نیز با رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی در عمق زمین دفن شدند و جایگاه سایر احشام نیز آهک‌پاشی، شعله‌افکنی و ضدعفونی شده است.

 

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها در بدن دام‌ها نهان و تنها توسط دامپزشکان قابل شناسایی و تشخیص هستند، بنابرین عموم مصرف‌کنندگان محصولات پروتئینی باید گوشت و مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز خریداری کنند.

 

شاربن یا سیاه‌زخم بیماری باکتریایی ویژه گیاهخواران اهلی مانند گوسفند، بز و گاو بوده و عامل بیماری باسیلوس آنتراسیس است.

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=5213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.