1

بیاییم فرهنگ انتخاب شورای شهر را تغییر دهیم

  • کد خبر : 4918
  • 23 اردیبهشت 1400 - 10:49
بیاییم فرهنگ انتخاب شورای شهر را تغییر دهیم

 دکتر مهــدی حیـــاتی ; در جامعه امروزی فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می کنیم.   هرچه این هوا سالم تر باشد نفع همگانی دارد و به خیر و صلاح است.یکی از شاخصه های پیشرفت فرهنگی انتخاب افراد کارگزار شهر بر مبنای شاخص و معیار و در یک کلمه شایستگی است.   اما مع الاسف […]

 دکتر مهــدی حیـــاتی ; در جامعه امروزی فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می کنیم.

 

هرچه این هوا سالم تر باشد نفع همگانی دارد و به خیر و صلاح است.یکی از شاخصه های پیشرفت فرهنگی انتخاب افراد کارگزار شهر بر مبنای شاخص و معیار و در یک کلمه شایستگی است.

 

اما مع الاسف درمنطقه ما معظلی به نام نگاه قومی و قبیله ای در انتخاب فرد یا افرادی برای اداره امور شورای شهر دامن گیر جامعه ی شده است.

تفکری اشتباه و نابجایی که نه تنها هیچ کمکی به توسعه و عمران شهری نکرده است، بلکه ضربات جبران ناپذیری وارد کرده است همین نگاه طایفه ای است که نتیجه آن عدم پیشرفت شهر و توسعه نیافتگی میباشد .

 

بنابراین مردم باید در انتخاب شوراها از نگاه طایفه ای و قومی خارج شده و کسانی را در سبد آرای خود قرار دهند که توانایی اداره شهر در ابعاد مخلتف فرهنگی- اجتماعی، عمرانی و مدیریتی راداشته باشند.

 

هرچند این امیدواری در انتخابات آینده شورا احساس می شود. اما تحقق واقعی این امر زمانی است که ما معنی انتخاب شایسته را تبیین نماییم.

 

انتخاب شایسته یعنی انتخاب ما بر اساس شاخص ها ، آیتم ها و شرایط خاصی از جمله مدرک دانشگاهی مرتبط، سوابق مدیریتی و علمی و سایر شرایط اجرایی در انتخابات شوراها باشد تا هنگام تکیه زدن افراد بر کرسی شورای محلی ،شاهد شورایی مقتدر و توانمند وخلاق و عامل در امور مر تبط شهری باشیم و این مهم میسر نمیشود مگر اینکه از لفاف قبیله گرایی در آمده و پای در وادی شایسته سالاری و انتخاب اصلح نهیم.

 

واضح ومبرهن است نتیجه و تجربه انتخابهای گاهاً اشتباهِ متعصبانه قومی قبیله ای بارهابه عین و در عمل شاهدوناظر بوده ایم ولی متأسفانه کما فی سابق باز این اشتباه را تکرار مکرر کرده ایم!

 

باید باور داشت که دنیای اعتماد به افراد شایسته را فراتر از چهارچوب های سنتی قدیم تعریف نماییم و این سنت غلط قدیمی( از نظر عقلی ، علمی و دینی) را به سنت نیک انتخاب افراد شایسته تغییر دهیم.

 

چرا که به فرموده خداوند متعال ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم.

کلید تغییر و پیشرفت جامعه به دست افراد آن جامعه است و اصلاح ، پیشرفت و آبادانی شهر جز با انتخاب افراد شایسته(فارغ از نسبت های نسبی و سببی) ممکن نیست.

 

نیک می دانیم که نه هرکس که سر بتراشد،قلندری داند. ناگزیر باید افراد شایسته را انتخاب نمود. با انتخاب افراد بالقوه توانمند، می توان ، امکانات و پتانسیل هاو ظرفیت های نهفته شهرمان را بالفعل کرد. این مهم زمانی محقق می شود که در انتخاب افراد به مهارت ها، توان مدیریتی و مدرک دانشگاهی مرتبط توجه نمود.

کلام آخر این که:
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید …

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://hadeseilam.ir/?p=4918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.