1

شیوه نرخ‌گذاری مشاورین املاک تغییر کرد

  • کد خبر : 10723
  • 22 تیر 1401 - 12:09
شیوه نرخ‌گذاری مشاورین املاک تغییر کرد

به گزاش حادثه ایلام ; علی‌رضا کونای سفیر ترکیه در بغداد امروز سه‌شنبه در یک فرار رو به جلو، عراق را مسئول خشکسالی  معرفی کرد. پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از سفیر ترکیه گزارش داد، آب در عراق به شدت هدر می‌رود و باید برای کاهش هدررفت، تدابیر فوری اتخاذ شود؛ لذا درخواست آب بیشتر، حل […]

به گزاش حادثه ایلام ; علی‌رضا کونای سفیر ترکیه در بغداد امروز سه‌شنبه در یک فرار رو به جلو، عراق را مسئول خشکسالی  معرفی کرد.

پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از سفیر ترکیه گزارش داد، آب در عراق به شدت هدر می‌رود و باید برای کاهش هدررفت، تدابیر فوری اتخاذ شود؛ لذا درخواست آب بیشتر، حل مشکل خشکسالی نیست، بلکه استفاده بهینه از آب، راه حل است.

وی با این ادعا که ترکیه آماده است در این زمینه به عراق کمک کند، ادامه داد: باید سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی صورت گیرد و شرکتهای ترکیه‌ای آماده انجام این کار هستند. ترکیه به‌طور طبیعی از آب برای تامین نیازهای خود در کشاورزی و انرژی استفاده می‌کند.

کونای با اشاره به اینکه خشکسالی، فقط مشکل عراق نیست، بلکه ترکیه و منطقه نیز با این مشکل مواجه هستند، خاطر نشان کرد، علت خشکسالی، گرمایش زمین است و در سال های آینده موجهای بیشتری از خشکسالی در راه است.

این دیپلمات ترکیه‌ای با بیان اینکه باید سیستمهای آبیاری را روزآمد کرد و از روشهای سنتی استفاده نکرد، مدعی شد که ترکیه، مسیر رودها را تغییر نداده و آب آن را قطع نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه از نظر آبی، یک کشور غنی نیست، تأکید کرد: ما برادران عراقی خود را از این نعمت محروم نمی‌کنیم. مهم این است که عراق، وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

در همین ارتباط، «ثائر مخیف الجبوری» رئیس کمیته منابع آبی پارلمان عراق روز گذشته خبر داد که ترکیه قصد ساخت سد بزرگی بر روی رود دجله دارد که این سد، عراق را از آب دجله محروم خواهد کرد.

او افزود: «سدی که ترکیه قصد ساخت آن را دارد؛ برای آبیاری و از خطرناک‌ترین سدهاست و در صورت ساخت یک قطره آب هم از ترکیه وارد عراق نخواهد شد، به طوری که قرار است برای آبیاری زمین های کشاورزی ترکیه مورد استفاده قرار گیرد (جزئیات بیشتر).

گفتنی است که دولت ترکیه در دهه‌های گذشته در قالب یک پروژه راهبردی به نام گاپ، (به ترکی استانبولی Guneydogu Anadolu Projesi و به اختصار GAP ) اقدام به سدسازی گسترده در مسیر دو رودخانه بزرگ دجله و فرات کرده است. در این راستا «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ۱۵ آبان ۱۴۰۰ سرانجام سد بحث‌برانگیز «ایلیسو» را بر روی رود دجله افتتاح کرد. این سد گنجایش ۴۳ میلیارد متر مکعب آب یعنی سه برابر سد کرخه (بزرگترین سد ایران) دارد و پس از سد آتاتُرک دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود.

سدسازی‌های ترکیه تاکنون اعتراضات وسیعی را در ایران و عراق در پی داشته و بسیاری محافل، گرد و غبار موجود در منطقه را حاصل خشک شدن زمین های کشاورزی در عراق به دلیل کم آبی شدید رود دجله و فرات می‌دانند. در سوریه نیز بسیاری از زمین های مرغول کشت گندم و غلات در شمال شرق این کشور خشک شده است. با این حال ترکیه مدعی است که گرد و غبار یک پدیده طبیعی است و منشأ آن ارتباطی به سدسازی‌های این کشور بر روی دجله و فرات ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=10723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.