2

بررسی عوامل راه،وسیله نقلیه و انسان در وقوع تصادفات مرگبار

  • کد خبر : 9734
  • 07 خرداد 1401 - 14:27
بررسی عوامل راه،وسیله نقلیه و انسان در وقوع تصادفات مرگبار

سعد حمیدی کیا-مدیر مسئول پایگاه خبری حادثه ایلام؛   به طور کلی پیامدهای تصادفات در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی امروزه مسئله رانندگی، ترافیک و حضور در شهرها و کلانشهرها به عنوان راننده و مسافر یکی از مولفه‌های مهم زندگی شهری مطرح می‌شود.   چرا که مسئله ترافیک و رانندگی( به خصوص رانندگی تهاجمی) […]

سعد حمیدی کیا-مدیر مسئول پایگاه خبری حادثه ایلام؛

 

به طور کلی پیامدهای تصادفات در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی امروزه مسئله رانندگی، ترافیک و حضور در شهرها و کلانشهرها به عنوان راننده و مسافر یکی از مولفه‌های مهم زندگی شهری مطرح می‌شود.

 

چرا که مسئله ترافیک و رانندگی( به خصوص رانندگی تهاجمی) و پیامدهای آن شامل حوادث و تصادفات و جراحات ناشی از آن علاوه بر خدشه وارد کردن بر امنیت اجتماعی و فردی یکایک افراد جامعه باعث تحمیل هزینه های گزاف به خانواده و نظام شهری،قضایی، پزشکی و مواردی از این دست می گردد.

 

عوامل انسانی و رفتار انسان:

 

عوامل انسانی به عنوان رشته ای که سعی در بهینه سازی بین فناوری و انسان دارد تمام سیستم ها اعم از کوچک و بزرگ بایستی توسط انسان مورد استفاده قرار گیرد( خودرو )

 

اگر ما درک درست و بسنده از چگونگی استفاده کردن از آن داشته باشیم در کل می توانیم تمامی فناوری‌ها را در ارتباط بهتر با انسان طراحی کنیم.

 

در خصوص نحوه استفاده از خودرو دو موضوع قابل اهمیت است: ۱- احترام به مصرف کننده ۲- ارزش زندگی

 

طراحی وسیله نقلیه موتوری و علل آسیب دیدگی:

 

همانطور که می دانید کلیه استفاده کنندگان از خودرو باید از ایمنی و استاندارد بودن خودرو اطمینان داشته باشند.

 

از مهمترین آپشن هایی که خودروها بایستی داشته باشند:میزان مقاومت خودرو،کمربند ایمنی، کیسه هوا، نحوه طراحی، سیستم ترمز ضد قفل، ویژگی های طراحی ها برای حفاظت از عابرین پیاده، ارتقای نورپردازی خودرو ،سیستم های هوشمند خودرو و…

 

آیا خودروسازان ایرانی کلیه موارد فوق را رعایت می کنند؟

 

آسیب های وارد به راننده و سرنشینان وسایل نقلیه موتوری:

 

در تصادفاتی که شدت آنها بالا بالاست(معمولاً تصادفات رخ به رخ، سرنشینان بدون کمربند ایمنی، آسیب وارده به سر،ضربه های مستقیم وارد به سینه، شکم، لگن ، ستون فقرات، واژگونی ها و…)میزان آسیب دیدگی منجر به فوت از درصد بالایی برخوردار است.

 

عوامل آسیب دیدگی به واسطه هندسی راه:

 

استاندارد بودن جاده ها از حیث علائم راهنمایی و رانندگی، حذف نقاط حادثه خیز، روشنایی،سفر و وضعیت سفر، حجم ترافیک، کنترل میزان محدودیت سرعت ها، احداث پارکینگ و مراکز رفاهی بین جاده‌ای، تقاطع ها، مراکز پلیس راهدارخانه ها،پایگاه های امداد و نجات،مدیریت ترافیک لحظه ای از جمله مواردی است که مسئولین مرتبط با پیشگیری از حوادث جاده ای به صورت لحظه‌ای بایستی آنها را رصد نمایند.

 

نتیجه گیری: در فرایند هر تصادف علل و عواملی توضیح داده شد که تاثیر مستقیم بر شدت تصادفات دارد.

 

مردم شریف استان و خانواده های جانباختگان انتظار دارند در بهبود کیفیت رانندگی(رانندگی ایمن)،بالا بردن کیفیت خودروها، استاندارد بودن جاده ها هم استفاده کنندگان از راه و هم مسئولین اهتمام جدی داشته باشند.

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=9734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.