2

سنت تیراندازی در مراسمات ,پیشینه ای در تاریخ عشایر ندارد

  • کد خبر : 7297
  • 09 آبان 1400 - 18:07
سنت تیراندازی در مراسمات ,پیشینه ای در تاریخ عشایر ندارد

به گزارش حوادث ایلام; حاج کثیر حمیدی رییس کانون ایلات و عشایر استان خوزستان در گفت و گو با حوادث ایلام اظهار داشت:طبق گفته های بزرگان و ریش سفیدان عشایر در خوزستان, در دوران قدیم خبری از تیراندازی در مراسمات نبوده و هرگاه صیاد یا تفنگچی و شخص تیراندازی از طایفه «به دیار باقی می […]

به گزارش حوادث ایلام; حاج کثیر حمیدی رییس کانون ایلات و عشایر استان خوزستان در گفت و گو با حوادث ایلام اظهار داشت:طبق گفته های بزرگان و ریش سفیدان عشایر در خوزستان, در دوران قدیم خبری از تیراندازی در مراسمات نبوده و هرگاه صیاد یا تفنگچی و شخص تیراندازی از طایفه «به دیار باقی می شتافت»مردان طایفه در مراسم او سر تفنگها را به زیر میگرفتند به این معنا که طایفه ما دیگر تیراندازی ندارد و شخصی که لایق مالکیت همه تفنگها بود از میان ما رفته است.

 

وی افزود: درگذشته ها گاهی دیده میشد که بعد از فوت مردان بزرگ و صیادان و شکارچیان طایفه , همه اهالی طایفه تا یکسال تفنگهای خود را در صندوق میگذاشتند و به احترام فرد متوفی تا یکسال تیراندازی نمیکردند و این رسم در بین همه عشایر خوزستان اعم از لر و عرب و بختیاری و کرد و …. برقرار بود.

 

رییس شعبه ویژه عشایر شورای حل اختلاف شمال خوزستان ادامه داد: امروزه ما شاهد سنتی هستیم که هیچ ریشه تاریخی ندارد یعنی هیچگاه اجداد ما در مراسمات تیراندازی نمیکرده اند اما امروزه بشدت رواج پیداکرده بطوریکه دربعضی طوایف به یک مسابقه تسلیحاتی تبدیل شده است و این مسئله برای امنیت اجتماعی استان ما بشدت نامناسب است.

 

وی یکی دیگر از عوامل گسترش تیراندازی در مراسمات را وفور اسلحه در استان خوزستان دانسته و از مراجع ذیربط خواست برای خلع سلاح اسلحه های غیرمجاز اقدام مناسب انجام دهند.

 

حمیدی ورود اسلحه غیرمجاز از مرزهای عراق را یکی از عوامل گسترش تیراندازی در استان دانسته و خواستار برخورد محکم با قاچاقچیان اسلحه گردید.

 

رییس کانون ایلات و عشایر استان گفت : تنها قشری که نیاز ضروری به اسلحه شخصی دارند عشایر کوچرو هستند که بدلیل نوع خاص زندگی کوچ نشینی, برای تامین امنیت خانواده و احشام خود در صحرا و کوهستان حتما باید اسلحه در اختیار داشته باشند.

 

وی افزود:اکثر شهرنشینان هایی که اکنون مجوز اسلحه دارند هیچ استفاده ای به جز تیراندازی در مراسمات از آن نمیکنند لذا اگر اسلحه ها از شهرها برچیده شود کمک بزرگی به عدم تیراندازی در مراسمات خواهد نمود .

 

حمیدی در پایان از تلاشهای بزرگان و سران عشایر جهت ترویج فرهنگ *نه به تیراندازی در مراسمات* تقدیر و تشکر نموده و اظهار امیدواری کرد با همت بزرگان،شیوخ،سادات و سران عشایر بتوانیم سنت تیراندازی در مراسمات را بطور کلی ریشه کن نماییم .

 

 

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=7297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.