5

 به جای ممنوعیت کشت، محدودیت کشت داده شود

  • کد خبر : 4800
  • 14 اردیبهشت 1400 - 11:07
 به جای ممنوعیت کشت، محدودیت کشت داده شود

دکتر مهدی حیاتی; از آنجاییکه در سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها هستیم ، شاهد ممنوعیت تولید داخلی برنج ،آن هم محصولی استراتژیک و بومی که در استان های ایلام ، خوزستان و شمال کشور یکی از محصولات غالب و پرطرفدار بر روی سفره های ایرانی به شمار می آید باید شاهد […]

دکتر مهدی حیاتی; از آنجاییکه در سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها هستیم ، شاهد ممنوعیت تولید داخلی برنج ،آن هم محصولی استراتژیک و بومی که در استان های ایلام ، خوزستان و شمال کشور یکی از محصولات غالب و پرطرفدار بر روی سفره های ایرانی به شمار می آید باید شاهد ممنوعیت کشت این محصول باشیم و بجای این محصول سالم زین پس باید به محصولات وارداتی تراریخته روی آورد که در نهایت از یک سو شاهد تهدیدات اقتصادی و خروج ارزی کشور خواهیم بود و بیکاری شالیکران هم استانی و از سوی دیگر سلامت جامعه بخاطر محصولات تراریخته قطعاً بخطر خواهد افتاد.

 

ممنوعیت کشت برنج در استان ایلام (شیروان ، سیروان ، آبدانان ، میمه ) بطور مستقیم و غیر مستقیم بیکاری بیش از سه هزار نفر را بدنبال خواهد داشت .

 

آری همه میدانیم کشور در آستانه خشکسالی است و از نظر بهره وری آب و مدیریت بهینه مصرف آب دارای نقصان هستیم اما با حذف کشت محصولات تابستانه نظیر برنج راهکار مدیریتی و مناسبی برای مدیریت و ذخیره منابع آبی نمی باشد ، چرا که در هر طرح و برنامه ای اقتصاد و معیشت مردم در الویت آن طرح باید جایی بگیرد .

 

ضمن توجه به مصرف بهینه آب از سوی کشاورزان، مسئولان هم باید به منافع آنها توجه کنند.

 

وقتی قوانینی مبنی بر محدودیت برای کشاورزان ایجاد می‌ شود، مسؤلین میبایست برنامه ای در راستای پرداخت خسارت به کشاورزان را تدوین نماید.

بیکاری کشاورزان عواقب وخیمی برای جامعه دارد از قبیل حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری و…

 

بنابراین راه کار های مدیریتی نظیر کاهش سطح زیر کشت برنج(نه ممنوعیت کاشت ) ، یا تغییر روش کاشت (خشکه کاری ) یا روی آوردن به کشت جایگزین از جمله راه کارهایی است در بحث مدیریت بحران که باید مورد توجه مسؤلان قرار بگیرد تا شاهد نتیجه ای دو سویه در راستای مدیریت الگوی مصرف آب و هم چرخش اقتصاد برنج کاران باشیم .

 

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=4800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. بنام خدا
    دکتر حمیدرضا شکری هستم کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان با رتبه عالی و استاد دانشگاههای دولتی و پیام نور شهر ایلام.

    به عنوان یک کارشناس معتقدم که بدون مطالعات اولیه بر روی میزان منابع آب در حوضه های هیدرولوژیکی آبریز و پتانسیل اراضی پایاب آن، و ارزیابی الگوی بهینه کشت و بررسی سناریوهای آبیاری و به تبع آن بررسی درآمد اقتصادی حاصل از تولید محصولات الگوی کشت تعیین شده و همچنین بررسی بهره وری فیزیکی و اقتصادی آب در تولید محصولات کشاورزی، هر گونه تصمیم شتابزده و بدون پایه علمی، توسط مسئولان ارشد وزارت کشاورزی و مدیران سازمانهای استانی را غیر کارشناسی می دانم.

  2. لطفابه فکره جیبه کشاوررا توی این اوضاعباشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.