2

مدارک گمشده خود را چگونه پیدا کنیم

  • کد خبر : 2653
  • 02 آذر 1399 - 19:09

به گزارش حوادث ایلام; همواره این مطلب را شنیده ایم که اگر مدرکی از دیگران را پیدا کردید باید حتما آن را در صندوق‌های پستی انداخته و یا به دفاتر پست تحویل دهید، حال اگر ما مدارک هویتی خود را گم کرده باشیم از کجا مطلع شویم که این مدارک به دفاتر پستی تحویل داده شده […]

به گزارش حوادث ایلام; همواره این مطلب را شنیده ایم که اگر مدرکی از دیگران را پیدا کردید باید حتما آن را برای پیدا شدن مدارک گم شده چه باید کرد؟در صندوق‌های پستی انداخته و یا به دفاتر پست تحویل دهید، حال اگر ما مدارک هویتی خود را گم کرده باشیم از کجا مطلع شویم که این مدارک به دفاتر پستی تحویل داده شده است یا خیر.
پیگیری وضعیت مدارک مفقود شده در شرکت پست
شرکت پست با طراحی سرویسی به نام «پست یافته» شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت http://postyafteh.post.ir این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک مفقود شده خود از جمله کارت بانکی و کارت ملی خود بپردازند.
براین اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست یافته با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می‌تواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر؟
در صورتی که در میان مدارک شما مدرکی مفقود شده باشد با یک جست‌وجوی ساده در صورتی که مدرک مربوطه به دفاتر پستی تحویل داده شده باشد به شما اعلام شده و حتی تاریخ تحویل آن هم اعلام می‌شود.
برای پیدا شدن مدارک گم شده چه باید کرد؟بنا بر امکاناتی که این سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد، برخی مدارک را از طریق این سایت می‌توان جست‌وجو کرد که این موارد عبارتنداز: شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیتنامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت‌های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسایط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانه‌ها و گواهی ها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهر و اشیای قیمتی، انواع کیف، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت.

فقط ۶ ماه فرصت دارید به دنبال مدارکتان بروید
نکته مهمی که باید در این زمینه مدنظر داشت این است که همه مدارک پیدا شده تنها تا ۶ماه در اداره پست باقی می‌مانند و پس از این مدت امحا خواهند شد. بر این اساس لازم است افراد در همین مدت برای دریافت مدارک مربوطه اقدام کنند.
پس از مراجعه به دفاتر پستی ممکن است دو حالت پیش بیاید: اول آن که مدارک فرد به‌طور اتفاقی به همان دفتر تحویل داده شده باشد که دراین صورت فرد می‌تواند با پرداخت مبلغی مدارک خود را دریافت کند.
در حالت دوم، مدارک فرد در آن دفتر نیست، اما فرد می‌تواند با پرداخت مبلغی و پر کردن یک فرم آدرس محل سکونت خود را اعلام کند تا از طریق پست مدارک مربوطه برای او ارسال شود.

گذرنامه؛ گمشده پر درسر
گذرنامه از سری مدارکی است که برای بخشی از مردم که مدام به خارج از کشور سفر می‌کنند، بسیار مهم و حیاتی است و گم‌کردن برای پیدا شدن مدارک گم شده چه باید کرد؟آن، این افراد را به دردسر جدی می‌اندازد.
پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی فرم‌هایی دارد مخصوص کسانی که گذرنامه شان را گم کرده اند؛ شهروندانی که گذرنامه آنان مفقود شده، درخواست می‌شود مفقودیت گذرنامه خود را به ادارات صدور گذرنامه اعلام کنند. گذرنامه‌هایی که مفقود می‌شوند، صاحبان آن‌ها باید به مدیریت گذرنامه استان مراجعه و اعلام مفقودیت کنند. در ادارات صدور گذرنامه فرم‌هایی در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد تا مشخصات خود را وارد کنند تا گذرنامه‌های آن‌ها به عنوان گذرنامه فاقد اعتبار ثبت شود.
رسیدگی به گذرنامه‌های مفقودشده ۶ماه طول می‌کشد؛ در موارد استثنایی، افراد برای سفر‌های زیارتی، مأموریت‌های خارج از کشور یا برای معالجه، می‌توانند با ارایه معرفی نامه از سازمان یا وزارتخانه‌های مربوطه در صدور گذرنامه مجدد آنان مساعدت بگیرند.
اگر در زمان رسیدگی به گذرنامه‌های مفقودشده، گذرنامه فرد پیدا شد، باید بلافاصله به ادارات صدور مراجعه و پیداشدن گذرنامه خود را اعلام کنند.

برای پیگیری کارت ملی مفقود شده چه باید کرد؟

برای پیدا شدن مدارک گم شده چه باید کرد؟افراد با مراجعه به سامان www.sabteahval.ir، می‌توانند مدارک (کارت شناسایی ملی/کارت هوشمند ملی/ شناسنامه) مفقود شده خود را با وارد کردن شماره ملی پیگیری کنند که این جستجو تنها از میان مدارکی است که در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است.
در صورت نبودن مدارک هویتی مفقود شده در سامانه ثبت احوال چگونه باید المثنی آن را دریافت کرد؟!
اگر کارت شناسایی ملی فرد مفقود شده باشد، باید با مراجعه به نزدیکترین اداره ثبت احوال و تکمیل نمونه اظهارنامه فقدان اقدام و به همراه مدارک لازم جهت صدور کارت شناسایی ملی اقدام کند.

در صورت مفقوی کارت‌های بانکی چه باید کرد؟!
چنانچه در ساعات اداری باشد باید به نزدیک‌ترین شعبه بانک مراجعه و درخواست ابطال کارت قبلی و صدور کارت جدید کنید و برای پیدا شدن مدارک گم شده چه باید کرد؟یا بصورت تلفنی موضوع را گزارش و کارت را مسدود نمایید. همچنین از طریق تلفنبانک نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

سوالاتی پیرامون مسدود شدن کارت بانکی
اگر کارتی که به علت مفقودی مسدود شده پیدا شود، جهت فعال کردن مجدد آن چه اقدامی باید انجام داد؟
برای رفع انسداد و فعال شدن مجدد کارت باید به یکی از شعب بانک مورد نظر مراجعه کند.
چرا پس از اینکه مشتری کارت مفقودی را مسدود نمود، در هنگام استفاده از تلفن بانک جهت اطلاع از موجودی کارت با پیغام خطا مواجه می‌شود؟
زیرا شماره کارت مشتری مسدود شده و درسیستم تلفن بانک نمی‌تواند از طریق شماره کارت و رمز دوم از موجودی خود مطلع شود، به عبارت دیگر باید با استفاده از شماره حساب و رمز حساب خود اقدام کند.

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=2653

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.