4

یادداشت/مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام

  • کد خبر : 2242
  • 26 مرداد 1399 - 16:16
یادداشت/مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام

عمران خودآموز مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی:   چند روزی است در کوران مبارزه با کرونا، فضای رسانه‌ای استان، به واسطه طرح اتهاماتی علیه مقامات ارشد اجرایی استان دست‌خوش تحولانی ناخوشایند شده و سَیر تکذیب‌های متوالی از سوی دستگاه‌های مسئول و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط حاکی از عقده‌گشایی و طرح ادعاهای بی‌اساس در […]

عمران خودآموز مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی:

 

چند روزی است در کوران مبارزه با کرونا، فضای رسانه‌ای استان، به واسطه طرح اتهاماتی علیه مقامات ارشد اجرایی استان دست‌خوش تحولانی ناخوشایند شده و سَیر تکذیب‌های متوالی از سوی دستگاه‌های مسئول و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط حاکی از عقده‌گشایی و طرح ادعاهای بی‌اساس در لوای “انتقاد و مطالبه‌گری” است.

 

بی‌گمان فضای مجازی فرصت بی‌بدیلی برای پرسش‌گری، شفافیت و پاسخ‌گویی ایجاد کرده و مسئولیت فعالان این عرصه نوپدید در کشف حقیقت و جهت‌دهی به افکار عمومی، بسیار خطیر و با اهمیت است.

 

از این رو، هجوم بی‌محابا به حریم خصوصی افراد، طرح اتهامات بی‌پایه و اساس بر علیه مقامات و گسترش یاس و ناامیدی در جامعه، آن‌هم با نقاب وارونه”انتقاد و مطالبه‌گری” نه تنها اقدامی غیر قانونی، بلکه جفا در حق حقیقت و ناشکری نسبت به فرصت فضای مجازی است.

 

اگر از خطای نورسیده‌ها که با ناشی‌گری و ندانم‌کاری و رفتارهای احساسی و هیجانی، به دنبال کسب شهرت و مکنت‌اند، با تسامح بگذریم؛ از خطای معدود افرادی که، خود را پیشکسوت و جلودار آگاهی‌بخشی، تحلیل‌گری و نقد سازنده می‌دانند، نمی‌توان به راحتی چشم‌پوشی کرد!

 

عنوان پر طمطراق نمایندگی افکار عمومی و رکن چهارم دموکراسی، امانتی است که صیانت از آن تنها با رعایت اصول و اخلاق حرفه‌ای حاصل می‌شود و پیروی از هوای نفس و حُب و بغض‌های شخصی، جناحی و باندی، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی افکار عمومی و تضعیف جایگاه رسانه در بین مردم به دنبال نخواهد داشت.

 

افزایش عیار رسانه‌ها در گرو پرسش‌گری مسئولانه، پیگیری حقوق و خواسته‌های مردم و التزام به حدودی است که قانون مطبوعات برای آن‌ها تعیین کرده است.

 

بنابراین، نشر و بسط مطالب خلاف واقع و فاقد مبنا، تمام عملکرد پیشین و نقدهای به‌ظاهر سازنده آن رسانه را در منظر افکار عمومی مورد تردید جدی قرار می‌دهد و چه بسا مردم یادداشت‌ها و تحلیل‌های عوامانه آن را به نیم جو نخرند!

 

حال، از منظر دیگر این اتفاق ناخوشایند را باید به فال نیک گرفت؛ چراکه، وزن رسانه‌های حرفه‌ای و روزنامه‌نگاران اصیل و متعهد که با تحلیل‌ها، مصاحبه‌ها و مطالب روشن‌گرانه، غبار ابهام و اتهام را از چهره حقیقت زدودند، بیش از هر زمان دیگری نمایان شد.

 

امید است رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی بر مدار اخلاق، انصاف و مطالبه‌گری واقعی حرکت کنند و اجازه ندهند عده‌ای رسانه‌نما آبروی افراد و مسئولان خدوم را در پای هوای نفس خویش قربانی کنند و با ژست انتقاد، مطالبه‌گری را به محاق ببرند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=2242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.