4

بیگانه بودن در زیر یک سقف نتیجه استفاده ناصحیح از فضای مجازی

  • کد خبر : 2016
  • 16 تیر 1399 - 13:14
بیگانه بودن در زیر یک سقف نتیجه استفاده ناصحیح از فضای مجازی

حوادث ایلام;سروان علی محمدمرادی: اینترنت و سرویس های ارائه شده در قالب آن، در عین حال که ابراز مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است اما می تواند مخرب نیز باشد.   افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکه¬های اجتماعی تلفن همراه این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال […]

حوادث ایلام;سروان علی محمدمرادی: اینترنت و سرویس های ارائه شده در قالب آن، در عین حال که ابراز مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است اما می تواند مخرب نیز باشد.

 

افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکه¬های اجتماعی تلفن همراه این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش آنان به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است به گونه ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفتگوی همدلانه را با هم دارند.

 

با ورود وسایل و تکنولوژی های جدید به خانه ¬ها والدین و فرزندان ساعت های متمادی در کنار یکدیگر می نشینند بدون آن که حرفی برای گفتن داشته باشند و این موضوع سبب خواهد شد که خانواده ها با اینکه در زیر یک سقف زندگی می کنند اما با هم به نوعی بیگانه هستند.

 

استفاده ناصحیح از فضای مجازی گـاهاٌ باعث می شود که افراد چنان در اتاق های گفتگو غرق میشوند که حـتی زمـان صـرف غذا را فراموش می کنند، این ها علایمی شبیه الکلی ها یا معتادان دارند، بسیاری از آنـان از بیخوابی رنج میبرند، خسته اند و روابطشان با اطرافیان به حداقل رسیده است.

 

بروز آسیب های نوظهور می تواند زمینه ساز نوع جدیدی از آسیب های اجتماعی و روانی باشد، به همین دلیل، برنامه ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیب های نوظهور لازم و ضروری است.

 

نتیجه گیری:

 

در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ی افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود،افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند.

 

ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه ی نخست اولویت قرار دارد.

 

پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط شده و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می شود.

استفاده از راهکارهای زیر نیز می تواند به تعمیق روابط عاطفی درون خانواده ها کمک شایانی کند.

 

استفاده از فرصت حضور در فضاهای تفریحی در خارج از خانه برای برقراری گفتگوهای صمیمانه و چهره به چهره با یکدیگر

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم مراوده های خانوادگی به صورت فیزیکی ،استفاده از فضای مجازی برای تعامل با شبکه خویشاوندان و تشکیل گروه های خانوادگی ایمن و تشویق فرزندان برای حضور در این گروه¬ها به عنوان مقدمه ¬ای برای گسترش ارتباطات صمیمانه با سایر بستگان در فضای واقعی

 

استفاده از فرصت بازی و تفریحات سالم در خانواده برای تعامل بیشتر و گفتگوهای صمیمانه در خلال بازی ها

 

امیدوارم با علم و آگاهی در این راه گام برداشته و استفاده از فضای مجازی را برای خود و دیگران به فرصت تبدیل کرده و از تهدیدات آن فاصله بگیریم.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://hadeseilam.ir/?p=2016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.